ITPP1/443-1185/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1185/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. ""- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, działanie 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli, ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym....na lata 2007-2013, Gmina....jako Beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. "......" i w dniu 31 grudnia 2012 r. podpisała umowę o dofinansowanie. Podstawowym zadaniem projektowanego systemu będzie umożliwienie szybkiej wymiany informacji pomiędzy służbami istniejących możliwości z obszaru informatyki i telekomunikacji. System umożliwi przeniesienie na platformę elektroniczną kolejnych procesów związanych z reagowaniem w sytuacjach kryzysowych, co w znacznym stopniu przyspieszy i ułatwi funkcjonowanie służb oraz pozwoli na pełną kontrolę podejmowanych działań. Zainstalowany na platformie serwerowej system pozwoli na gromadzenie, przetwarzanie, analizę i prezentację w formie graficznej danych napływających z terenu gminy....... Wizualizacja sytuacji na mapach o różnej skali pozwoli na szybkie podejmowanie decyzji, które następnie będą automatycznie rozsyłane do wszystkich zainteresowanych służb i podmiotów włączonych do systemu. Jednocześnie, na portalu informacyjnym przeznaczonym dla ludności prezentowane będą aktualne dane o sytuacjach kryzysowych, związanych z nimi utrudnieniach oraz przewidywanych kierunkach ich zmian. Dane te prezentowane będą w formie komunikatów, tabel lub wykresów możliwością zamieszczania graficznej prezentacji na mapach obszarów zagrożonych i potencjalnie zagrożonych. Specjalny moduł szybkiego nadawania informacji SMS pozwoli na automatyczne rozsyłanie komunikatów do wszystkich pracowników służb oraz ostrzeżeń do zainteresowanej grupy odbiorców. Użytkownicy systemu, aby móc prowadzić działania z dowolnego miejsca, będą dysponowali tabletami lub smartfonami wyposażonymi w aplikacje mobilne, które zapewni bezpieczne korzystanie z możliwości poszczególnych modułów systemu. Straż miejska, będzie miała możliwość zdalnej rejestracji zdarzeń, bez konieczności powielania informacji papierowej. Służby ratownicze, a szczególności poszukiwacze lub pracujące sezonowo (ratownicy PCK, WOPR) będą miały do dyspozycji sprzęt, który będzie im udostępniany na czas prowadzonych działań i który zapewni pełną koordynację działań z Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz dostęp do jego zasobów. W wyniku realizacji projektu zostaną/ły dostarczone, zainstalowane i uruchomione poniższe sprzęty: serwery, tablety, smartfony, laptopy, ups, urządzenie wielofunkcyjne, moduły aplikacyjne oraz portal internetowy. Projekt obejmuje też realizację działań promocyjnych, opracowanie studium wykonalności oraz zlecenie audytu zewnętrznego. W wyniku realizacji projektu gmina nie osiągnie żadnych przychodów. Gmina posiada status czynnego podatnika VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu pn. ".........." na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług....

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina na podstawie następujących przepisów nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:

* zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność,

* zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów,

* zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 14 porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

* zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych są zwolnione od podatku,

* zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług. Ponadto prawo do odliczenia przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Informacyjnie wskazać należy, że w analogiczny sposób kwestia ta została uregulowana, w § 8 ust. 3 i 4 oraz w rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656),

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, realizuje projekt pn. ".........". W wyniku realizacji projektu Gmina nie osiągnie żadnych przychodów.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku, o ile zakupione towary i usługi nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl