ITPP1/443-1183/09/AP - Opodatkowanie dostawy nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1183/09/AP Opodatkowanie dostawy nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 25 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 22 lipca 2008 r. Wnioskodawca dokonał nabycia lokali mieszkalnych opodatkowanych stawką 7 % celem wykorzystywania ich do prowadzonej działalności w zakresie wynajmu na cele mieszkaniowe (zwolnionej od podatku VAT, jako sklasyfikowanej w PKWiU do grupowania 70.20.11 "usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe"). Z aktu notarialnego sporządzonego w dniu 22 lipca 2008 r. wynika, że sprzedawca - Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe wybudowało budynek. Powyższe nieruchomości nie były nabywane z myślą o wykorzystywaniu ich do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z tym Uczelni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca podjął decyzję o sprzedaży lokali. Do chwili obecnej nie ponoszono wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości. Nie były one również eksploatowane oraz użytkowane, ani wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (tj. nie były wynajmowane). Mieszkania do chwili obecnej nie zostały sprzedane. W związku z tym, że Uczelnia nie posiada jeszcze zgody Ministra Skarbu Państwa, nie jest znany termin sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Uczelnia spełnia warunek do zastosowania zwolnienia od podatku, zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

2.

Jeśli Uczelnia nie korzysta z powyższego zwolnienia od podatku, w którym momencie nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego: czy w momencie podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia nieruchomości i wówczas ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, czy też w rozliczeniu za okres, o którym mowa w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług, co wiąże się z koniecznością korekty deklaracji VAT w zakresie podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnione są warunki do zastosowania zwolnienia, tj. w przypadku zbycia nieruchomości do dnia 22 lipca 2010 r. zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast po przekroczeniu niniejszego terminu sprzedaż przedmiotowych mieszkań będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Odnośnie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy, w praktyce zakres prawa do odliczenia ocenia się na moment powstania tego prawa, decydujące znaczenie w tym zakresie ma zamiar podatników, tj. prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim podatnicy zamierzają wykorzystywać nabywane towary i usługi do wykonywanych czynności opodatkowanych. Tak jak wspomniano, Uczelnia nabyła ww. lokale mieszkalne z zamiarem wykorzystywania ich do celów zwolnionych od podatku, a więc wówczas nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zbycie lokali mieszkalnych podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22 %. Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zatem w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

Jednocześnie na mocy, art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków mającym prawo skorzystania ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu określonych warunków, możliwość do zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położona jest nieruchomość rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Uczelnia zamierza zbyć lokale mieszkalne, które nabyła w dniu 22 lipca 2008 r. z zamiarem wykorzystywania ich do prowadzonej działalności w zakresie wynajmu na cele mieszkaniowe, które to usługi zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.20.11 i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. W związku z nabyciem tych nieruchomości, Uczelni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie były one również eksploatowane ani użytkowane. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ich ulepszenie. Obecnie Wnioskodawca zamierza zbyć przedmiotowe nieruchomości. W związku z tym, że Uczelnia nie posiada jeszcze zgody Ministra Skarbu Państwa, nie jest znany termin sprzedaży.

Zatem analizując treść przedstawionego zdarzenia przyszłego na tle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że o ile zbycie nieruchomości nastąpi po upływie dwóch lat od ich zakupu, tj. po dniu 22 lipca 2010 r. - jak Wnioskodawca słusznie zauważył - zastosowanie będzie miało zwolnienie od podatku od towarów i usług, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy. Natomiast w przypadku, gdy do sprzedaży przedmiotowych mieszkań dojdzie przed upływem dwóch lat od daty ich nabycia przez Wnioskodawcę, zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W związku z tym, iż przy sprzedaży mieszkań Uczelni przysługiwać będzie prawo do zwolnienia od podatku, rozstrzyganie kwestii zawartej w pytaniu 2, dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego, w związku ze zmianą przeznaczenia stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl