ITPP1/443-117B/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-117B/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 5 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka na podstawie zawartej "Umowy Ramowej długoterminowej współpracy gospodarczej" dokonuje dostaw towarów na rzecz kontrahenta ("C" Sp. z o.o.), który następnie dokonuje sprzedaży towarów w swojej sieci sklepów. Umowa określa warunki współpracy pomiędzy Spółką a kontrahentem, w tym szereg odrębnie traktowanych instrumentów, mających na celu intensyfikację obrotów handlowych np. rabaty, wynagrodzenie za usługi w zakresie promocji towarów, premie pieniężne. Zgodnie z treścią umowy kontrahentowi przyznawane są premie pieniężne za dokonanie przez niego, w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok kalendarzowy), określonej wartości zakupu towarów handlowych od Spółki. Dotychczas kontrahent wystawiał Spółce faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznawanych premii pieniężnych jako wynagrodzenie za świadczenie przez kontrahenta na rzecz Spółki usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, na wydane na wniosek jego kontrahenta interpretacje indywidualne w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanych premii pieniężnych (sygn. 1471/NTR/443-306/05/AM z dn. 12 lipca 2005 r., sygn. 1471/VTR/443-47/07/MA z dn. 2 sierpnia 2007 r.). Powyższe interpretacje, a także stanowisko Ministra Finansów wyrażone w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/9065 BM6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) rozstrzygają, że otrzymywanie premii pieniężnych powinno być dla celów podatku od towarów i usług traktowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Odmienne stanowisko, co do opodatkowania premii pieniężnych zajmują sądy administracyjne. Z treści wydanych orzeczeń wynika, że premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, a w konsekwencji zdarzenia związane z ich wypłatą nie wywołują żadnych skutków w zakresie podatku od towarów i usług, zarówno po stronie beneficjenta premii, jak i podmiotu wypłacającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przytoczonym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahenta w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za otrzymaną premię na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z treścią art. 86 (i następnych) ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanego w fakturach VAT. Usługa świadczona Spółce przez kontrahenta w zamian za premię pieniężną powinna zostać udokumentowana fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedstawionym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów, ponieważ zawarta w nim regulacja dotyczy faktur VAT, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnione z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny w interpretacji indywidualnej z dnia kwietnia 2008 r. znak: ITPP1/443-117A/08/JJ stwierdzono, że wypłacona premia pieniężna zależąca od określonego zachowania nabywcy (poziomu dokonywanych zakupów i terminowości regulowania należności przez kontrahenta), powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, która jest świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającym opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

A zatem z uwagi na uznanie, że wypłacane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT wystawianych przez kontrahenta Spółki ("C" Sp. z o.o.) za odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy. W przypadku jednak, gdyby transakcja nie podlegała opodatkowaniu, bądź byłaby zwolniona z podatku, prawo takie zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługiwałoby.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl