ITPP1/443-1177/11/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1177/11/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności, polegających na wystawianiu spektakli na zamówienie w ramach umów zlecenia, o dzieło lub o współorganizacji imprez kulturalnych z innym podmiotem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności, polegających na wystawianiu spektakli na zamówienie w ramach umów zlecenia, o dzieło lub o współorganizacji imprez kulturalnych z innym podmiotem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono dwa następujące stany faktyczne.

Centrum jest podmiotem wpisanym do rejestru kultury. Swojej działalności współtworzy i współorganizuje m.in. spektakle teatralne i recitale artystów muzyków. Spektakle te są wystawiane przez Centrum w ramach organizowanych samodzielnie wydarzeń artystycznych, jak i są wystawiane na zamówienie innych podmiotów, na podstawie umowy zlecenia lub o współorganizację imprezy kulturalnej, zawieranych np. z teatrami lub organizatorami festiwali i przeglądów. W ramach tej działalności, Centrum zawiera umowy, na podstawie których otrzymuje określone wynagrodzenie a zleceniodawcy pobierają w niektórych przypadkach opłaty za wstęp na spektakl, w związku z powyższym tworzą się następujące stany faktyczne:

1.

Centrum wystawia swój spektakl w ramach umowy o współorganizację imprezy kulturalnej z drugim podmiotem, za z góry określone w tej umowie wynagrodzenie, wypłacane Centrum w całości przez ten podmiot;

2.

Centrum wystawia swój spektakl na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, albo w ramach umowy o współorganizacji imprezy kulturalnej z drugim podmiotem, za z góry określone w danej umowie wynagrodzenie wypłacane Centrum w całości przez zleceniodawcę lub drugą stronę umowy o współorganizacji imprezy, a zleceniodawca albo druga strona umowy o współorganizacji pobiera opłaty za wstęp (sprzedaje bilety). Przy czym, Centrum nie partycypuje we wpływach ze sprzedanych biletów, jak również wynagrodzenie Centrum nie jest uzależnione od wysokości tych wpływów.

W związku z powyższym, w dniu 19 października 2011 r., zadano następujące pytania:

1.

Czy Centrum, wystawiając spektakl na zamówienie, w określonym umową o współorganizacji imprezy kulturalnej w ustalonym miejscu i czasie, za ustalone z góry w tej umowie wynagrodzenie, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

2.

Czy Centrum, wystawiając spektakl w ramach umowy o współorganizacji imprezy kulturalnej, w określonym umową miejscu i czasie, za ustalone z góry w tej umowie wynagrodzenie, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, w przypadku gdy "zleceniobiorca" pobiera opłaty za wstęp (sprzedaje bilety na spektakl), a wynagrodzenie Centrum nie jest uzależnione od wysokości wpływów uzyskanych ze sprzedaży biletów przez zleceniodawcę, albo współorganizatora imprezy kulturalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania pierwszego i drugiego, Centrum korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Stosownie zaś do art. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), uchyla się - z dniem 1 stycznia 2011 r. - art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i dodaje pkt 17-41. Jednocześnie ww. ustawą do ustawy o podatku od towarów i usług w art. 43 dodane zostały ust. 13-20.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego,

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, o czym stanowi obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a) ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego.

Wskazać należy, iż na podstawie art. 132 ust. 1 lit. n) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Należy podkreślić, iż zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE. Ponadto z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, iż pojęcia używane do określenia zwolnień, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej dostawy towarów lub usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Centrum (podmiot wpisany do rejestru kultury) współtworzy i współorganizuje m.in. spektakle teatralne i recitale artystów muzyków. Spektakle wystawiane są również na zamówienie innych podmiotów, na podstawie umowy zlecenia lub o współorganizację imprezy kulturalnej, w ramach których Centrum otrzymuje określone wynagrodzenie a zleceniodawcy pobierają w niektórych przypadkach opłaty za wstęp na spektakl. W związku z tym, występują następujące sytuacje, w których Centrum wystawia swój spektakl:

1.

w ramach umowy o współorganizację imprezy kulturalnej z drugim podmiotem, za z góry określone w tej umowie wynagrodzenie, wypłacane Centrum w całości przez ten podmiot;

2.

na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, albo w ramach umowy o współorganizacji imprezy kulturalnej z drugim podmiotem, za z góry określone w danej umowie wynagrodzenie wypłacane Centrum w całości przez zleceniodawcę lub drugą stronę umowy o współorganizacji imprezy, a zleceniodawca albo druga strona umowy o współorganizacji pobiera opłaty za wstęp (sprzedaje bilety) - Centrum nie partycypuje we wpływach ze sprzedanych biletów, jak również wynagrodzenie Centrum nie jest uzależnione od wysokości tych wpływów.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, że opisane we wniosku czynności, polegające na sprzedaży spektakli, wiążą się bezpośrednio z prowadzoną przez Centrum działalnością kulturalną (usługi kulturalne). Ich głównym celem bowiem jest upowszechnianie i ochrona kultury.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, jak również przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne sprawy, stwierdzić należy, że w opisanym we wniosku przypadku Wnioskodawca uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia od podatku, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, iż zostaną spełnione przesłanki określone w art. 43 ust. 18 tej ustawy. Natomiast wyłączenie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a) ustawy dotyczy usługi wstępu na spektakl (np. w postaci biletów), której - jak wskazano we wniosku - dokonuje kontrahent (zleceniodawca spektaklu).

Interpretacja dotyczy dwóch zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl