ITPP1/443-115B/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-115B/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie opodatkowania przeniesienia własności lokalu na rzecz członka spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności lokalu na rzecz członka spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia posiada jeden lokal mieszkalny, który został zasiedlony po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i wtedy też zostało ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu. W październiku 2004 r. dokonano zamiany dotyczącej dwóch mieszkań o statusie lokatorskim. Na skutek zmiany wygasły prawa do tych lokali, a następnie Spółdzielnia ustanowiła nowe lokatorskie prawa do tych lokali.

Wkład mieszkaniowy został zwaloryzowany i wypłacony przez Spółdzielnie dotychczasowym posiadaczom praw do lokali, a nowi wnieśli zwaloryzowany wkład mieszkaniowy do Spółdzielni.

Osoby posiadające opisane lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych złożyły do Spółdzielni wnioski o przekształcenie swoich lokatorskich praw w odrębną własność.

Spółdzielnia ma obowiązek, na podstawie art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zawrzeć z członkiem Spółdzielni, na jego żądanie umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego wpłat określonych w powołanym art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z zapisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie ma potrzeby ani wyceny lokalu mieszkalnego ani waloryzacji wkładu mieszkaniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyżej opisanym przypadku przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności

* podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług (na mocy art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług) - jeżeli przekształcenie nastąpi przed upływem 5 lat od ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu,

* będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług,

* nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 powołanej ustawy.

Zdaniem Spółdzielni, przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu ustanowionego po raz kolejny po dniu 30 kwietnia 2004 r. ale zasiedlonego po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ustawy o podatku od towarów i usług.

Budowa lokali mieszkalnych, ich pierwsze zasiedlenie oraz ustanowienie spółdzielczych lokatorskich praw do lokali (po raz pierwszy), miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r. czyli w okresie, w którym Spółdzielnie mieszkaniowe nie były objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia w związku z budową lokali mieszkalnych oraz w związku z ustanowieniem praw do tych lokali nigdy nie odliczała podatku naliczonego ani też nie występował w Spółdzielni podatek należny.

Przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność będzie dokonywane na warunkach finansowych określonych w art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, który nie przewiduje konieczności określenia wartości rynkowej lokalu ani konieczności waloryzacji wkładu mieszkaniowego, ani też jego wpłaty do spółdzielni. Art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przewiduje, że ubiegający się o przekształcenie swojego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność, jest zobowiązany do zapłaty jedynie ewentualnych zadłużeń z tytułu opłat eksploatacyjnych za mieszkanie oraz do wpłaty nominalnej kwoty kredytu, którą to kwotę Spółdzielnia w całości przekazuje do banku finansującego a ten do budżetu państwa. W Spółdzielni z tytułu przekształcenia nie występuje żaden obrót, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W treści art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca postanowił, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Jednakże, z zapisu art. 153 ust. 2 cytowanej ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa i zasiedlenie lokalu mieszkalnego, w odniesieniu do którego członek Spółdzielni złożył wniosek o przeniesienie na niego własności lokalu, miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwzględniając powołane unormowania należy stwierdzić, iż czynność przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu, nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl