ITPP1/443-1154/13/AP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie przygotowania budynku na potrzeby remizy strażackiej, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1154/13/AP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie przygotowania budynku na potrzeby remizy strażackiej, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 8 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Realizacja inwestycji polegać będzie na:

1.

wykonaniu robót budowlanych takich, jak:

* roboty przygotowawcze,

* roboty ziemne,

* roboty budowlano-konstrukcyjne,

* klejenie i naprawa murów,

* stropodach,

* stolarka okienna i drzwiowa,

* tynki i okładziny wewnętrzne,

* podłoża i posadzki,

* termomodernizacja i elewacja,

2.

zagospodarowaniu działki polegających na:

* robotach rozbiórkowych i przygotowawczych,

* utwardzeniu placu,

* pozostałych robotach (roboty porządkowe),

3.

wykonaniu instalacji sanitarnej,

4.

wykonaniu instalacji elektrycznej,

5.

wyposażeniu obiektu.

Obiekt będzie pełnił funkcję remizy strażackiej przeznaczonej dla Ochotniczej Straży Pożarnej w C. ale również funkcję świetlicową dla ogółu mieszkańców, zarówno miejscowości C. jak również całej Gminy D. Cały obiekt wraz z jego wyposażeniem będzie udostępniany mieszkańcom nieodpłatnie. Gmina nie będzie prowadziła w obiekcie działalności gospodarczej, dzięki której możliwe byłoby odzyskanie naliczonego podatku VAT. Gmina poniesie koszty inwestycyjne wraz z podatkiem VAT. Podatek ten będzie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony jako podatek niepodlegający zwrotowi. Podatku tego w żaden prawnie dopuszczalny sposób nie można odzyskać, podatek należny nie może zostać pomniejszony o podatek naliczony, nie jest możliwy jego zwrot, nie ma możliwości skorzystania z "ulgi podatkowej" polegającej na odzyskaniu choćby zapłaconego podatku i nie istnieje prawdopodobieństwo, że zostanie on odzyskany w przyszłości przez podatnika. Gmina D. ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego RYBY w ramach środka 4.1 "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa".

W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją inwestycji pn. "..." przysługuje Gminie prawo do odzyskania zapłaconego VAT w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, gdy podatek VAT zostanie w rzeczywistości ostatecznie poniesiony przez Gminę, w związku z realizacją wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego RYBY 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że realizując inwestycję zgodnie ze złożoną aplikacją o dofinansowanie w ramach środka "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa", Programu Operacyjnego RYBY 2007-2013, w żaden prawnie dopuszczalny sposób nie może odzyskać podatku od towarów i usług, tzn. nie może on zostać pomniejszony o podatek naliczony, nie jest możliwy jego zwrot, nie ma możliwości skorzystania z ulgi podatkowej polegającej na odzyskaniu choćby części kwoty zapłaconego wcześniej podatku, nie istnieje również prawdopodobieństwo, że zostanie on odzyskany przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

W analogiczny sposób kwestia ta została rozstrzygnięta w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "...". Obiekt będzie pełnił funkcję remizy strażackiej przeznaczonej dla Ochotniczej Straży Pożarnej w C. ale również funkcję świetlicową dla ogółu mieszkańców miejscowości C. jak również całej Gminy D. Cały obiekt wraz z jego wyposażeniem będzie udostępniany mieszkańcom nieodpłatnie. Jak wskazano, nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturą VAT, nie będą związane z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile realizowany projekt nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Gminę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Gminie nie będzie również przysługiwać zwrot podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl