ITPP1/443-1150a/09/IK - Opodatkowanie sprzedaży biletów wstępu za usługi świadczone przez muzeum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1150a/09/IK Opodatkowanie sprzedaży biletów wstępu za usługi świadczone przez muzeum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży biletów wstępu za usługi świadczone przez Muzeum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania m.in.: sprzedaży biletów wstępu za usługi świadczone przez Muzeum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Jednostka jest państwową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i posiada osobowość prawną. Muzeum nie jest nastawione na osiąganie zysku, jego celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturowego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwienie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

W związku z charakterem prowadzonej działalności Jednostka prowadzi sprzedaż:

*

biletów za oprowadzenia wraz z przewodnikiem;

*

biletów foto, które upoważniają do filmowania, czy też wykonywania zdjęć na salach wystawowych Jednostki;

*

biletów na warsztaty (dla szkół i nauczycieli);

*

biletów na zajęcia dla rodzin;.

Usługi realizowane poprzez sprzedaż biletów za oprowadzanie wycieczek po wystawach muzeum przez przewodnika, który jest pracownikiem muzeum, fotografowanie lub filmowanie zbiorów muzeum oraz prowadzenie przez pracowników muzeum zajęć warsztatowych zostały sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny dla celów podatkowych w grupowaniu PKWiU 92.52.11-00.00 jako "usługi muzealnictwa".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Jednostka z tytułu sprzedaży biletów za oprowadzanie wraz z przewodnikiem, za wykonywanie zdjęć na salach wystawowych muzeum, za warsztaty na zajęcia dla rodzin stosuje prawidłową stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, Jednostka stosuje prawidłową stawkę dla ww. usług, gdyż traktuje te usługi jako komplementarne. Ustawodawca nie określił form ani kategorii wstępu, które wyłączył ze zwolnienia. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z poz. 157 zał. Nr 3 ww. ustawy, usługi świadczone między innymi przez muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu są opodatkowane 7% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 stawka podatku wynosi 7%. Pod pozycją 157 tego załącznika wymienione zostały usługi zaliczone do grupowania PKWiU ex 92.5 - usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że obniżona stawka dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka w ramach świadczonych usług prowadzi sprzedaż biletów wstępu za oprowadzenia wycieczek po wystawach muzeum przez przewodnika, który jest pracownikiem muzeum, fotografowanie lub filmowanie zbiorów muzeum oraz prowadzenie przez pracowników muzeum zajęć warsztatowych dla rodzin. Powyższe usługi Jednostka sklasyfikowała w grupowaniu PKWiU 92.52.11-00.00 jako "usługi muzealnictwa".

Należy zauważyć, że pojęcie "wstępu", o którym mowa w pozycji 157 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jest pojęciem szerszym niż określenie "bilet wstępu". Przedstawione we wniosku okoliczności świadczą, iż zakupienie biletu wstępu na wybraną usługę jest warunkiem uczestnictwa w oprowadzaniu po wystawach, udziału w zajęciach warsztatowych, bądź uprawnia do fotografowania lub filmowania wystaw muzealnych. Zatem należy uznać, że opisane wyżej usługi nie stanowią usług samodzielnych, skoro zostały one zapewnione jedynie osobom, które uiściły opłatę za wstęp, a zatem stanowią element nierozerwalnie związany z usługą podstawową.

Odnosząc zatem powołane regulacje prawne do opisanego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez Jednostkę dostępne wyłącznie w przypadku zakupienia biletu uprawniającego do wstępu, przy założeniu, że zostały one prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.11-00.00, podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 157 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl