ITPP1/443-1146/13/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1146/13/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Składając niniejszy wniosek Wnioskodawca zrealizował projekt. Przeprowadzenie imprezy z udziałem 800 osób współfinansowane było z funduszy unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach tzw. "małych projektów".

Celem projektu był "wzrost aktywności mieszkańców poprzez organizację rodzinnej spartakiady".

W trakcie trwania spartakiady rozegranych zostało kilkanaście konkurencji sportowo-rekreacyjnych w tym konkurencje rodzinne i indywidualne, każdy uczestnik otrzymał drobną nagrodę.

W celu umożliwienia dojazdu uczestnikom z miejscowości, w których brak komunikacji autobusowej dla uczestników podstawione zostały bezpłatne autobusy. Każdy z uczestników i odwiedzających otrzymał darmową porcję zupy. Bezpieczeństwo PPOŻ zapewniła włączona do "...." jednostka ochotniczej straży pożarnej, bezpieczeństwo medyczne zapewniała wyspecjalizowana firma medyczna w tym karetka z 2 ratownikami posiadającymi uprawnienia ratownika medycznego.

W projekt zaangażowanych było 10 wolontariuszy członków Klubu którzy nieodpłatnie przepracowali 130 godzin zarówno podczas przygotowań do imprezy jak również w jej trakcie.

W chwili obecnej Wnioskodawca czeka na zwrot kwoty.........,00 zł udzielonej pomocy na projekt. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów.

Zwrotu dokonać ma Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po zatwierdzeniu dokumentacji z realizacji operacji przez Urząd Marszałkowski. Jednym z dokumentów niezbędnych do zatwierdzenia przez Urząd Marszałkowski wypłaty środków jest interpretacja indywidualna w zakresie kwalifikowalności podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) i nie uzyskał żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP. Od 3 października 2005 r. posiada status organizacji pożytku publicznego. Jest zarejestrowany jako "płatnik" czynny podatku od towarów i usług, natomiast "zwrotu z podatku VAT" nie otrzymuje.

W związku z realizacją zadania nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana, co - zdaniem Wnioskodawcy - skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturze z realizacji zadania.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca dokonał nabycia usług w postaci zapewnienia uczestnikom bezpieczeństwa medycznego, PPOŻ i usługi gastronomicznej oraz zakupu artykułów niezbędnych do przeprowadzenia imprezy - nagrody, puchary. Z tytułu nabycia powyższych usług Wnioskodawca otrzymał faktury VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Wnioskodawcę koszt podatku VAT, w przypadku przedmiotowej realizacji operacji może zostać w jakikolwiek sposób przez niego odliczony lub zwrócony.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT, ponieważ realizacja projektu nie ma i nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Informacyjnie wskazać należy, że w analogiczny sposób kwestia ta została rozstrzygnięta w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt. Przeprowadzenie imprezy było współfinansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach tzw. "małych projektów". Celem projektu był "wzrost aktywności mieszkańców poprzez organizację rodzinnej spartakiady". Z treści wniosku nie wynika, aby realizacja działania miała związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzymał nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl