ITPP1/443-1138/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1138/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) uzupełnionym wnioskiem z dnia 3 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę dodatków paszowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę dodatków paszowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma prowadzi działalność w zakresie branży rolnej w oparciu o decyzję o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz decyzję Inspekcji Weterynaryjnej Lekarza Weterynarii. W ramach prowadzonej działalności firma dokonuje sprzedaży i konfekcjonowania między innymi następujących produktów:

* kwasu mlekowego ciemnego paszowego E 270 o stężeniu 50% i 80% (jasny wysokoczyszczony) do zakwaszania przewodu pokarmowego trzody chlewnej,

* kwasu mlekowego Purac FCC 50 i 80 jasnego, E 270 o stężeniu 50% i 80% (jasny wysokoczyszczony) do zakwaszania przewodu pokarmowego przewodu pokarmowego drobiu,

* gliceryny E 422,

* kwasu askrobiowego - witaminy C E300,

* siarczanu miedzi E 4,

* glikolu propylenowego E 490.

Wnioskodawca wskazuje, że kwas mlekowy ciemny - paszowy kupuje ze stawką 3% (PKWiU 15.71.10-00.99) i z taką stawką jest następnie sprzedawany. Natomiast kwas mlekowy jasny jest kupowany, a następnie sprzedawany ze stawką podatku 22%. Wymienione preparaty są nabywane w dużych opakowaniach zbiorczych i następnie konfekcjonowane w opakowania jednostkowe (1, 2 i 25 kg). Stosowane etykiety oraz procedury są zatwierdzane i kontrolowane przez właściwe służby weterynaryjne.

Z uzupełnienia do wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. wynika, iż Wnioskodawca ogranicza zapytanie do trzech następujących produktów:

* kwas mlekowy Purac FCC 80 - opodatkowany przy zakupie stawką 22%, symbol PKWiU 24.14.34-75.12,

* glikol propylenowy E 490 - opodatkowany przy zakupie stawką 22%, symbol PKWiU 24.14.23-20.00,

* gliceryna roślinna E 422 - opodatkowana przy zakupie stawką 22%, symbol PKWiU 24.51.10-70.00.

W związku z powyższym zadano pytanie, które sprowadza się do kwestii zastosowania prawidłowej stawki podatku na dostawę następujących dodatków paszowych: kwasu mlekowego Purac FCC 80, glikolu propylenowego E 490, gliceryny roślinnej E 422.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane dodatki paszowe, zwiększające przyswajalność pasz, ulepszające i konserwujące pasze dla zwierząt hodowlanych oraz zmniejszające zaburzenia przemiany materii, są opodatkowane wg stawki podatkowej 3%. Wnioskodawca dodatkowo wskazuje na treść ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt (Dz. U. Nr 123, poz. 1350 z późn. zm.) oraz przepisów zawartych w ustawie z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towaru została zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy. Pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) - do celów opodatkowania podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 43 ww. załącznika ustawodawca umieścił grupowanie PKWiU 15.7 - pasza dla zwierząt - z wyłączeniem: przetworów z ryb i z ssaków morskich (PKWiU 15.71-10-00.95), karmy dla psów i kotów (PKWiU 15.72.10-00.10 i -00.20).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostawy dodatków paszowych, w tym m.in. kwasu mlekowego Purac FCC 80 o symbolu PKWiU 24.14.34-75.12, glikolu propylenowego E 490 o symbolu PKWiU 24.14.23-20.00, gliceryny roślinnej E 422 o symbolu PKWiU 24.51.10-70.00.

Dostawa dodatków paszowych mieszczących się we wskazanych we wniosku grupowaniach PKWiU nie została wymieniona w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych jako opodatkowana stawkami obniżonymi.

A zatem, o ile podana klasyfikacja statystyczna dla tych towarów jest prawidłowa, to zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ich dostawa jest opodatkowania stawką podatku w wysokości 22%.

Nadmienić należy, iż wyłącznie w przypadku objęcia ww. towarów grupowaniem PKWiU 15.7 miałaby zastosowanie stawka 3%.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji towarów albowiem obowiązek ten spoczywa wyłącznie na podmiocie dokonującym dostawy lub świadczącym usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93 -176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl