ITPP1/443-1128/13/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1128/13/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina stanowi wspólnotę samorządową mieszkańców i jest jednocześnie osobą prawną wykonującą zadania z zakresu administracji publicznej, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym. Jednym z zadań, które realizowała w okresie od maja do października 2013 były operacje w ramach osi priorytetowej 4 Programu Operacyjnego.Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013 (dokładnie środek 4.1 "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa") Podniesienie atrakcyjności obszaru LGR poprzez montaż elementów małej architektury na terenie gminy na podstawie umowy nr (...) w dniu 15 listopada 2012 r. Realizując powyższy projekt, Gmina była jego jedynym beneficjentem. Operacja polegała na zakupie, transporcie i montażu 4 witaczy, 20 drogowskazów, 2 dużych tablic informacyjnych, 10 stojaków na rowery, 10 tablic typu wczoraj/dziś oraz 6 stylizowanych ławek parkowych, które w znaczący sposób poprawią ofertę turystyczną gminy i obszaru objętego LSROR, a w konsekwencji wpłyną na rozwój turystyki na obszarze LGR.

Zrealizowana operacja korzystnie wpłynie na estetykę obszaru, co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców tego obszaru. Witacze stanowią wizytówkę gminy, drogowskazy ułatwiają turystom i kuracjuszom przemieszczanie się po mieście, tablice informacyjne przybliżają lokalne atrakcje, a ławki i stojaki na rowery pozwalają im odpocząć.

Efektem realizacji zadania jest poprawa stanu infrastruktury turystycznej gminy oraz podniesienie jej atrakcyjności turystycznej poprzez realizację 4 witaczy, które zostały zamontowane przy drogach wojewódzkich nr... i... oraz..., przy wjazdach do miasta, na działkach należących do Gminy Stanowią nowoczesną formę promocji gminy i obszaru objętego LSROR.

Kolejnym elementem zrealizowanym w ramach operacji był zakup i montaż 20 drogowskazów informujących o najważniejszych turystycznie miejscach tj. sanatoria, park zdrojowy, zamek, zalew, ścieżka rowerowa itp.

W ramach operacji zakupiono i zamontowano tablice informacyjne, w tym 2 duże o wymiarach: 2,7 x 1,5 m, oraz 10 sztuk mniejszych tablic o wymiarach 120 x 90 cm.

Dla zwiększenia komfortu odwiedzających turystów i kuracjuszy zamontowano 10 stojaków na rowery oraz 6 ławek przy najciekawszych obiektach turystycznych miasta. Operację realizowano w terminie maj-październik 2013 r. Wykonawców poszczególnych elementów operacji wyłoniono zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych. Faktury dokumentujące poniesione koszty wystawiono na Gminę, zgodnie z umową o dofinansowaniu. Poziom dofinansowania - 85% kosztów kwalifikowanych. Gmina uznaje wszystkie koszty jako kwalifikowane, w tym podatek VAT. Na obecnym etapie Gmina stara się o zwrot poniesionych kosztów przeprowadzonych operacji. W sporządzonych rozliczeniach przedmiotowych operacji Gmina ujęła podatek od towarów i usług (VAT) jako koszt kwalifikowany, bowiem nie podlegały odliczeniu. W ramach operacji zostały nabyte wymienione w uzasadnieniu materiały i usługi. Wspomniane materiały i usługi zostały nabyte od wykonawców, którzy mieli prawo odliczyć podatek od towarów i usług (VAT). Możliwości takiej nie miała i nie ma Gmina, która ostatecznie poniosła koszty VAT, opłacając faktury wystawione przez wykonawców. Nadto, warunkiem uzasadniającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest możliwość uzyskania dochodów z wyników przeprowadzonych operacji, w ramach wspomnianego wyżej programu. W niniejszym przypadku dochody takie nie wystąpią, ponieważ Gmina nie pobiera oraz nie będzie pobierała opłat w związku z wykonaną inwestycją. Tym samym Gmina uznała, iż VAT jest w tym przypadku dla niej wydatkiem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z realizacją operacji w ramach osi priorytetowej 4 Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" (dokładnie środek 4.1 "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa") przysługuje wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT, a zatem należy uznać, iż poniesiony koszt podatku VAT stanowi wydatek kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji w ramach rzeczonego programu. Wnioskodawca nie ma także możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego, a co za tym idzie należy uznać, iż poniesiony koszt podatku VAT stanowi wydatek kwalifikowany. Zgodnie z art. 55 ust. 5 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie kwalifikują się do uzyskania wsparcia z EFR: "podatek od wartości dodanej, oprócz podatku od wartości dodanej niepodlegającego zwrotowi, jeżeli jest on rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez innego beneficjenta niż osoba niebędąca podatnikiem określona w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej ujednolicona podstawa wymiaru podatku". Interpretacja przywołanego wyżej przepisu, dokonana przez Komisję Europejską (Dyrekcję Generalną ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa) w piśmie z dnia 22 lipca 2009 r., powtórzona następnie przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w piśmie z dnia 2 maja 2010 r." stanowi, iż wydatkiem kwalifikowanym jest podatek od wartości dodanej (VAT) poniesiony przez podatnika tego podatku, a sam podatek w żaden sposób nie może być odzyskany przed podatnika. Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wynika z opisanych powyżej okoliczności, towary i usługi nabyte w ramach projektu realizowanego przez Gminę nie posłużyły i nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania kwot podatku VAT i tym samym aktualnym pozostaje jego uprawnienie do uznania poniesionych tytułem VAT kwot za koszt kwalifikowany. Interpretacja indywidualna jest niezbędnym załącznikiem przy rozliczaniu ww. operacji w Urzędzie Marszałkowskim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług i tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował w okresie od maja do października 2013 r. projekt w ramach osi priorytetowej 4 Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013 "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" Podniesienie atrakcyjności obszaru LGR poprzez montaż elementów małej architektury na terenie gminy na podstawie umowy zawartej w dniu 15 listopada 2012 r. Jak wskazano we wniosku, wykonana inwestycja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl