ITPP1/443-1124/10/MN - Wartość sprzedaży opodatkowanej uprawniająca do zwolnienia z VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1124/10/MN Wartość sprzedaży opodatkowanej uprawniająca do zwolnienia z VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 18 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie ustawą o finansach publicznych oraz ustawą Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, ulegają likwidacji najpóźniej z dniem 31 grudnia 2010 r. m.in. wszystkie gospodarstwa pomocnicze. Składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze (art. 87-89 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych). Wnioskodawca posiada dwa gospodarstwa pomocnicze, które są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, posiadającymi odrębny NIP i będącymi czynnymi podatnikami podatku VAT składającymi deklaracje VAT.

Gospodarstwa obecnie prowadzą działalność gospodarczą z wykorzystaniem przedsiębiorstwa, którym jest zespół składników wyodrębniony ze struktury jednostki macierzystej. Z tego też względu do celów VAT należy uznać, że samodzielnie władają tym przedsiębiorstwem. Likwidacja gospodarstw, która będzie kompetencją przynależną do kierownika jednostki macierzystej będzie skutkowała tym, że przedsiębiorstwo to zostaje przejęte przez jednostkę macierzystą. Zgodnie z powyższymi gospodarstwa zostaną wchłonięte z dniem 31 grudnia 2010 r. przez Wnioskodawcę. Datę zaprzestania działalności i złożenia VAT-Z przez gospodarstwa pomocnicze przewiduje się na dzień 31 grudnia 2010 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano dodatkowo, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zwolnionym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy po dniu 31 grudnia 2010 r. mamy do czynienia z następstwem podatkowym gospodarstw pomocniczych w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, a szczególnie ustawy o VAT.

2.

Czy Wnioskodawca powinien złożyć VAT-R i zarejestrować się z dniem 1 stycznia 2011 jako czynny podatnik VAT, czy dopiero po przekroczeniu limitu obrotu zwolnienia podatkowego, zgodnie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji następuje likwidacja gospodarstw pomocniczych. Następuje ona w trybie określonym w art. 87-89 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.- Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241). Zgodnie z powołanymi przepisami pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Gospodarstwa pomocnicze zostają z dniem 31 grudnia 2010 r. zlikwidowane i wyrejestrowane z VAT. Nie ma tutaj więc następstwa podatkowego. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie musi z dniem 1 stycznia 2011 r. rejestrować się jako czynny podatnik VAT, obowiązek ten wystąpi po przekroczeniu limitu obrotu zwolnienia podatkowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Dla rozstrzygnięcia zagadnienia będącego przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, reguluje rozdział 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Ustawodawca, w art. 93-93e tej ustawy, przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

I tak, zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W świetle art. 93 § 2 ustawy, przepis § 1, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Artykuł 93a § 2 ustawy stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

owej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z art. 93c § 1 ww. ustawy, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Z przywołanych przepisów wynika, iż sukcesja podatkowa (następstwo prawne) powstaje m.in. w sytuacji łączenia się i przekształcenia wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów, tj.:

* osób prawnych,

* osobowych spółek handlowych,

* spółek nie mających osobowości prawnej,

* samorządowych zakładów budżetowych.

Artykuł 87 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), stanowi, iż z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego (art. 89 ust. 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca posiada dwa gospodarstwa pomocnicze. Gospodarstwa te z dniem 31 grudnia 2010 r. uległy likwidacji i zostały przejęte przez Wnioskodawcę - jednostkę macierzystą, na zasadach określonych w cytowanej ustawie Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zwolnionym.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 93 i 93c ustawy - Ordynacja podatkowa, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek, o których mowa w powołanych wyżej przepisach tej ustawy, na podstawie których mogło dojść do następstwa podatkowego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sukcesja praw i obowiązków uregulowana treścią art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania w związku z likwidacją gospodarstw pomocniczych, których majątek, należności i zobowiązania zostały przejęte przez Wnioskodawcę - jednostkę macierzystą.

Wobec tego, Wnioskodawca nie może być następcą prawnym w rozumieniu powołanych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym nie jest sukcesorem praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponadto, zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów (art. 113 ustawy). Ponadto, należy również wskazać, iż do wartości sprzedaży opodatkowanej wlicza się łączny obrót opodatkowany uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie należy wskazać, iż Wnioskodawca, w związku z rozstrzygnięciem, iż przy przejęciu gospodarstw pomocniczych, nie jest sukcesorem praw i obowiązku podatkowych, w roku 2011 będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w przypadku, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę 150.000 zł, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. W tym też momencie Wnioskodawca będzie zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl