ITPP1/443-1122/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1122/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 16 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłacanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłacanych pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (produkcyjnej) zawarł Pan z kontrahentami (dystrybutorami) umowy handlowe regulujące sposób dystrybucji oferowanych towarów. Umowy te określają m.in. następujące warunki przyznawania premii kwartalnych:

* dokonanie zakupu produktów i towarów w danym kwartale o określonych wartościach,

* terminowe uregulowanie płatności z ww. transakcji.

Punkt 1.4 załącznika do umowy handlowej brzmi:

"Dystrybutorowi przysługiwać może po spełnieniu określonych warunków: premia kwartalna w wysokości określonej w Tabeli 2 liczona od wartości obrotów netto (bez VAT) określonej grupy produktowej w danym kwartale - w przypadku osiągnięcia podanego w tabeli 2 obrotu w danej grupie wyrobów. Wartość obrotów netto (bez VAT) osiągniętych na określonej grupie produktowej w danym kwartale, służąca do wyliczenia premii kwartalnej, rozumiana jest jako wartość netto sprzedaży dokonanej na rzecz Dystrybutora w tej grupie wyrobów w danym kwartale, wynikająca z wystawionych w tym okresie faktur VAT, korekt faktur, pomniejszona o wartość udzielonych za ten okres innych gratyfikacji wynikających z umowy. Informacja o wysokości obrotów kwartalnych przekazywana będzie Dystrybutorowi najpóźniej do 4 dnia roboczego następnego miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Premie wypłacane będą na podstawie wystawionych przez Dystrybutora stosownych dokumentów (nota księgowa). Dokumenty potwierdzające wysokość przysługującej premii zostaną wystawione w terminie 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego (kwartału) lub w innym terminie przewidzianym w obowiązujących przepisach prawnych w tym zakresie. Warunkiem przyznania i wypłaty premii jest terminowe realizowanie płatności. W razie opóźnienia w spłacie należności głównej "M." uprawniony jest do obniżenia lub powstrzymania się z wypłata całości lub części premii."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia kwartalna wypłacana Dystrybutorom, po spełnieniu określonych warunków, zgodnie z zapisem w załączniku do umowy handlowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pana zdaniem premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i winna być udokumentowana notą księgową, nie stanowi bowiem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Wobec powyższego ewentualne potraktowanie jako usługi dokonywanie zakupów przez kontrahenta, jak również terminowe regulowanie zapłaty prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności. Pierwszy raz jako sprzedaży towarów przez sprzedawcę, drugi jako zakupu usługi przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. Wszystkie transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu VAT, ale jednocześnie transakcje już opodatkowane nie mogą podlegać ponownemu opodatkowaniu. Poza tym usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy VAT to transakcje gospodarcze. Oznacza to, że stosunek prawny łączący strony musi się wiązać ze świadczeniem wzajemnym, a takim świadczeniem nie jest dokonanie zakupu towaru i zapłata za niego. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Tym samym wypłacona nabywcy premia za uzyskanie określonej puli zakupów nie stanowi odpłatności za świadczenie usługi, dlatego też jest obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Podlega natomiast opodatkowaniu u nabywcy towarów, któremu premia jest przekazywana zaliczeniu do przychodów w podatku dochodowym

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Również art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. "premie pieniężne" nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tych "premii" nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów z kontrahentami wypłaca Pan wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych. Zawarte umowy handlowe określają następujące warunki przyznawania premii kwartalnych:

* dokonanie zakupu produktów i towarów w danym kwartale o określonych wartościach,

* terminowe uregulowanie płatności z ww. transakcji.

Z umów tych nie wynika natomiast, że oprócz ww. warunków kontrahenci zobowiązani są do świadczenia jakichkolwiek dodatkowych czynności.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz obowiązujący stan prawny, należy stwierdzić, że opisane we wniosku wypłacane dodatkowe wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych, nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywanych zakupów i terminowej zapłaty. Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku, czynności te ani po stronie Wnioskodawcy ani po stronie otrzymującego nie stanowia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć jednak należy, iż jak wynika z zawartych z kontrahentami umów zobowiązał się Pan wypłacać nabywcom premie pieniężne liczone od wartości obrotów netto określonej grupy produktowej w kwartale. Warunkiem przyznania i wypłaty premii jest terminowe realizowanie płatności.

Zatem w tak przedstawionym stanie faktycznym udzielone premie pieniężne można powiązać z dostawami. W związku z czym, nawet jeżeli są to premie wypłacone po dokonaniu zapłaty, w określonym okresie rozliczeniowym powinny być traktowane jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ mają one bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzą do obniżenia wartości (ceny) dostawy oznaczonych towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie zaś do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Mając na względzie definicję obrotu zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, iż odwołanie się do "całości świadczenia należnego od nabywcy" nakazuje uwzględnić całokształt okoliczności wpływających na faktyczny rozmiar świadczenia nabywcy, a stosownie do tego należy też ocenić zdarzenia, które następczo zakres tego świadczenia modyfikują. Z powyższego wynika, że dla oceny istnienia podstawy do zmniejszenia obrotu z tytułu rabatu nie ma znaczenia to, że strony kontraktu w razie ziszczenia warunków wypłaty premii nie odwołały się wprost do zmniejszenia poszczególnych cen wyrobów, skoro wszystkie ceny, w postaci wartości transakcji (ich sumy w określonym czasie) stanowiły podstawę obliczenia premii.

Przyznanie rabatu "potransakcyjnego" i jego wpływ na podstawę opodatkowania uregulowane zostało również w przepisach obecnie obowiązującej Dyrektywy Rady 2006/112/WE (art. 90 Dyrektywy). Zgodnie z tym przepisem w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu, wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że skoro wypłacane premie pieniężne stanowić będą w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw to powinny być udokumentowane przez wypłacającego premie fakturami korygującymi, a nie jak wskazano notą księgową.

W związku z powyższym stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, iż tut, organ nie rozstrzygał w niniejszej interpretacji kwestii zaliczenia u nabywcy przedmiotowych premii do przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w tym zakresie nie jest Pan zainteresowanym o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl