ITPP1/443-111C/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-111C/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 13 marca 2008 r. i 29 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i przekształcenia tego prawa w odrębną własność lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismami z dnia 13 marca 2008 r. i 29 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i przekształcenia tego prawa w odrębną własność.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 15 września 1980 r. ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w budynku oddanym do użytku 1 września 1980 r. Członek Spółdzielni, dla którego ustanowiono to prawo zmarł 29 września 2004 r. W dniu 5 stycznia 2008 r. orzeczeniem Sądu ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do mieszkania dla spadkobierczyni, bez wpłaty wkładu mieszkaniowego, który odziedziczyła w drodze spadku. W dniu 20 stycznia 2008 r. osoba ta zwróciła do Spółdzielni nominalną wartość umorzenia w kwocie 32,50 zł a 30 stycznia 2008 r. podpisano umowę ustanawiającą odrębną własność lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy czynność ustanowienia lokatorskiego prawa do mieszkania w miejsce byłego członka oraz przekształcenie tego prawa w odrębną własność lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli tak, to jaka jest podstawa opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstawy opodatkowania. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług opisana czynność podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Nowy członek Spółdzielni partycypował wraz ze zmarłym małżonkiem we wpłacie wkładu mieszkaniowego, budynek został wybudowany przed 2004 r. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione przed 1 maja 2004 r. Budynek jest towarem używanym a lokatorskie prawo zostało ustanowione nie po raz pierwszy. Zaś do przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, w ocenie Wnioskodawcy, będzie miał zastosowanie art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Spółdzielcze prawa do lokalu zostały zatem zrównane (dla celów podatkowych) z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Jednocześnie pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zauważyć jednakże należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy (m.in. przeniesienia własności lokalu), jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast art. 153 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 6 i 7, nie wlicza się wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych wkładów i opłat, wniesionych przed 1 maja 2004 r.

Ze wskazanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego traktowane jest jak dostawa towarów, jednakże korzysta ze zwolnienia przedmiotowego ze względu na charakter lokalu będącego przedmiotem tej czynności.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika bowiem, iż pierwotne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, zasiedlenie lokalu mieszkalnego oraz wpłacenie wymaganego wkładu miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.

Biorąc po uwagę powyższe oraz uwzględniając wszystkie powołane wyżej unormowania należy stwierdzić, iż opisana przez Wnioskodawcę czynność ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług ze względu na charakter lokalu.

Jednakże w przedmiotowej sprawie zauważyć należy, iż z uwagi na to, że z tytułu ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, członek spółdzielni nie będzie zobowiązany do wnoszenia do Spółdzielni żadnych wpłat (wymagany wkład wniesiono bowiem przed dniem 1 maja 2004 r.), w oparciu o przywołany art. 153 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ustala się podstawy opodatkowania.

Natomiast w myśl przepisu art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pierwotne ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu a także zasiedlenie tego lokalu miało miejsce w 1980 r. Zatem odnosząc brzmienie powołanych przepisów do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w omawianym przypadku przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl