ITPP1/443-111B/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-111B/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Budynek, w którym znajduje się lokal mieszkalny będący przedmiotem zapytania, został oddany do użytku (zasiedlony) 30 czerwca 1986 r. W dniu 5 lipca 1986 r. zostało ustanowione lokatorskie prawo do tego lokalu, które w dniu 10 listopada 1989 r. zostało przekształcone na własnościowe prawo do lokalu.

W styczniu bieżącego roku złożono wniosek o wyodrębnienie własności zajmowanego lokalu. Z tego tytułu nie uzupełniali już żadnego wkładu, bowiem wkład budowlany został spłacony w całości w 1989 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy czynność ustanowienia odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli tak, to jaka kwota stanowi podstawę opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, budynek został wybudowany przed 2004 r. i winien być traktowany jako towar używany. Wkład budowlany został w całości pokryty, zatem nie ma podstawy opodatkowania i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, ust. 7 oraz przepisów przejściowych i końcowych art. 146 i 153 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa we wskazanym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy).

Przywołany przepis art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług w istocie nie wymienia jako czynności uznawanej za dostawę towarów przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność. Jednakże analiza przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze. zm.), w szczególności art. 17 14 oraz art. 42-45, prowadzi do wniosku, że wyodrębnienie własności lokalu (w drodze uchwały spółdzielni mieszkaniowej) stanowi dla członka spółdzielni posiadającego spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu podstawę do żądania przeniesienia własności lokalu. Natomiast czynność przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu wymieniona jest w powołanym przepisie art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Spółdzielcze prawa do lokalu zostały zatem zrównane (dla celów podatkowych) z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel.

Z kolei w myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Jednocześnie pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Ze wskazanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, traktowane jest jak dostawa towarów, jednakże korzysta ze zwolnienia przedmiotowego ze względu na charakter lokalu będącego przedmiotem tej czynności.

Zauważyć jednakże należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy (m.in. przeniesienia własności lokalu), jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast art. 153 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 6 i 7, nie wlicza się wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych wkładów i opłat, wniesionych przed 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż po dniu 1 stycznia 2008 r. nastąpiło przekształcenie ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, przy czym zarówno wpłata wymaganego wkładu, jak i zasiedlenie lokalu nastąpiło także przed dniem 1 maja 2004 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również wskazane regulacje prawne stwierdzić należy, że co do zasady przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie zauważyć należy, iż z uwagi na to, że z tytułu dokonania przez Spółdzielnię Mieszkaniową ww. czynności, członek spółdzielni, któremu zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przysługuje prawo żądania przeniesienia na niego własności lokalu, nie będzie zobowiązany do wnoszenia do Spółdzielni żadnych wpłat (wymagany wkład wniesiono bowiem przed dniem 1 maja 2004 r.), w oparciu o przywołany art. 153 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ustala się podstawy opodatkowania.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tegozdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl