ITPP1/443-111A/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-111A/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Budynek, w którym się znajduje będący przedmiotem zapytania lokal, został oddany do użytku (zasiedlony) 31 marca 1992 r. Spółdzielcze lokatorskie prawo do tego lokalu zostało ustanowione 1 kwietnia 1992 r. Członek Spółdzielni złożył wniosek o ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce lokatorskiego prawa do mieszkania. Dnia 14 stycznia 2008 r. została zawarta umowa notarialna na ustanowienie odrębnej własności zajmowanego lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy czynność ustanowienia odrębnej własności w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli tak, to jaka jest podstawa opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ustanowienia odrębnej własności w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu wpłacie podlega tylko nominalne umorzenie a zatem nie ma podstawy do opodatkowania. Budynek został wybudowany przed 2004 r. Lokatorskie prawo zostało ustanowione przed dniem 1 maja 2004 r. i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, ust. 7 oraz przepisów przejściowych i końcowych art. 146 i 153 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W treści art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca postanowił, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast z zapisu art. 153 ust. 2 cytowanej ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu i zasiedlenie lokalu mieszkalnego, w odniesieniu do którego członek Spółdzielni złożył wniosek o przekształcenie tego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo lub ustanowienie w to miejsce prawa odrębnej własności, miało miejsce w 1992 r.

Odnosząc powołane wyżej unormowania do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż opisana czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo należy zauważyć, że w złożonym uzupełnieniu wniosku, w odniesieniu do zadanego pytania, Spółdzielnia zajęła stanowisko, iż opisana czynność ustanowienia odrębnej własności w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, stąd należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl