ITPP1/443-1113/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1113/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT, dokumentującej zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja barier w zakresie bezpiecznego poruszania się osób niepełnosprawnych ciągami komunikacyjnymi w budynku internatu Zespołu Szkół" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudniu 2008 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT, dokumentującej zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja barier w zakresie bezpiecznego poruszania się osób niepełnosprawnych ciągami komunikacyjnymi w budynku internatu Zespołu Szkół".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół jest podatnikiem podatku od towarów i usług i świadczy usługi w zakresie edukacji zwolnione od podatku od towarów i usług. W lipcu 2008 r. decyzją PFRON w ramach programu "Program wyrównywania różnic między regionami" Powiat uzyskał dotację na realizację zadania zgłoszonego przez Zespół Szkół pn. "Likwidacja barier w zakresie bezpiecznego poruszania się osób niepełnosprawnych ciągami komunikacyjnymi w budynku internatu Zespołu Szkół" w zakresie zakupu i ułożenia wykładziny antypoślizgowej PCU w ciągach komunikacyjnych (korytarzach).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT z tytułu nabycia towarów i usług w Zespole Szkół, związanych z przystosowaniem podłoża, zakupu oraz ułożenia wykładziny antypoślizgowej w ciągach komunikacyjnych, w części refundowanych ze środków PFRON.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja zadania (częściowo finansowanego ze środków PFRON), czyli "Likwidacja barier w zakresie bezpiecznego poruszania się osób niepełnosprawnych ciągami komunikacyjnymi w budynku internatu Zespołu Szkół" w zakresie zakupu oraz ułożenia wykładziny antypoślizgowej w ciągach komunikacyjnych (korytarzach), służyć będzie tylko uczniom niepełnosprawnym Zespołu Szkół, gdyż samo pojęcie "wykładzina antypoślizgowa" ma w swym znaczeniu przeciwdziałanie poślizgom młodzieży niepełnosprawnej. Zespół Szkół uważa, iż nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tytułu przeprowadzonych robót budowlanych, ponieważ wykonywana usługa będzie zakwalifikowana do sprzedaży zwolnionej. Świadczone usługi opodatkowane nie mają związku z usługami podatkowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zespół Szkół nabył towary i usługi z tytułu realizacji programu pn. "Likwidacja barier w zakresie bezpiecznego poruszania się osób niepełnosprawnych ciągami komunikacyjnymi w budynku internatu Zespołu Szkół". W ramach inwestycji m.in. zakupiono oraz ułożono wykładzinę antypoślizgową w ciągach komunikacyjnych przyszkolnego internatu.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż wykonane prace będą służyć wyłącznie uczniom tej Szkoły i nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Uwzględniając powyższe należy przyjąć, że jeżeli wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych (w tym wypadku są związane ze świadczeniem usług edukacyjnych, które są objęte zwolnieniem od podatku), Zespołowi Szkół nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury VAT, dokumentującej zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl