ITPP1/443-1105/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1105/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zrefundowanych wydatków związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zrefundowanych wydatków związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 196, poz. 2018) otrzymał Pan jednorazową pomoc na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.3. Działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług remontowo-budowlanych rozpoczął Pan w dniu 1 grudnia 2008 r. Zgodnie z umową o przyznanie ze środków Funduszy Pracy dotacji na podjęcie działalności gospodarczej, dofinansowanie przeznaczył Pan na pokrycie kosztów związanych z zakupem wyposażenia i środków trwałych niezbędnych do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zostały one zaliczone bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Ponieważ jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a nabyte wyposażenie oraz środki trwałe służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, dokonał Pan odliczenia podatku od tych wydatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup wyposażenia i środków trwałych sfinansowanych jednorazową dotacją otrzymaną ze środków Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Pana zdaniem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepisy w tym zakresie nie warunkują prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła jego finansowania. W świetle ww. uregulowań uważa Pan, że zakup wyposażenia i środków trwałych finansowany ze środków otrzymanych z Funduszu Pracy wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie skutkuje utratą prawa określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, a tym samym przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku z dnia 6 października 2005 r., wydanym w sprawie C-204/03 ETS stwierdził, że brak jest wpływu otrzymanych subwencji na odliczenie podatku VAT przez podatnika, który wykonuje czynności opodatkowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poniesione wydatki na zakup wyposażenia i środków trwałych są wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe nabycia, o ile nie występują przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 cyt. ustawy. Bez znaczenia pozostaje w tym przypadku źródło finansowania zakupu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl