ITPP1/443-1102/13/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1102/13/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z administrowaniem cmentarzem komunalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 listopada 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z administrowaniem cmentarzem komunalnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, na której znajduje się cmentarz komunalny. Zadania z zakresu zakładania, rozszerzania, a także utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi, w świetle ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, należą do zadań własnych gminy. Jednostki samorządu terytorialnego mogą realizować zadania z zakresu gospodarki komunalnej za pomocą zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego.

Z dniem 1 września 2008 r. Gmina reprezentowana przez Burmistrza przekazała spółce komunalnej W zadania dotyczące między innymi administrowania cmentarzem komunalnym. Jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Gmina. Zgodnie z zawartym protokołem uzgodnień, spółka jest zobowiązana do należytego zarządzania i administrowania cmentarzem komunalnym, w tym między innymi do:

* pobierania opłat za usługi cmentarne zgodnie z obowiązującym cennikiem,

* wyznaczania i wytyczania miejsc grzebalnych z uwzględnieniem planu rozmieszczenia grobów, a także do nadzoru nad właściwym pochówkiem,

* prowadzenia ewidencji osób pochowanych na cmentarzu,

* pobierania opłat za wykup miejsca pod grób oraz prowadzenia ewidencji terminarza wygasających opłat za miejsce po 20 latach,

* uzgadniania projektów i wydawania zezwoleń na budowę grobów murowanych i nagrobków oraz prowadzenia nadzoru nad ich wykonaniem,

* nadzoru nad ekshumacjami,

* bieżącej konserwacji grobów osób pochowanych na koszt Gminy,

* bieżącego utrzymania czystości i porządku na cmentarzu, opróżniania pojemników na odpady, koszenia traw i chwastów itp.

Wysokość opłat za usługi cmentarne ustala Burmistrz w drodze Zarządzenia. Opłaty te pobierane są w imieniu Gminy przez spółkę administrującą cmentarzem, na podstawie umów ustnych i po zakończeniu miesiąca przekazywane na jej rachunek bankowy. Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego opłaty te stanowią dochód własny gminy. W szczególności są to opłaty za wykopanie grobu, postawienie pomnika, za rezerwację miejsca na cmentarzu i opłaty wnoszone przy każdorazowym pochówku zwłok. Na każdą wniesioną opłatę spółka w imieniu Gminy wystawia fakturę z 23% stawką VAT i jedną kopię faktury przedkłada do Urzędu Miejskiego. Opłaty za usługi cmentarne są ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadzany jest od nich przez Gminę podatek od towarów i usług.

Za czynności administrowania określone w przedmiotowym protokole uzgodnień spółka, po przedłożeniu stosownej faktury, otrzymuje określone wynagrodzenie. Gmina jako właściciel cmentarza osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych i aby móc udostępnić miejsca pochówku zmarłych musi ponosić związane z tym wydatki, między innymi wynagrodzenie za zarządzanie cmentarzem. Wynagrodzenie to jest ustalane corocznie w protokole uzgodnień, przez strony protokołu (Gmina-spółka). Wydatki te są pokrywane ze środków własnych Gminy i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. pobieraniem opłat za usługi cmentarne.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i jako samodzielny, niezależny podmiot prowadzący działalność gospodarczą działa we własnym imieniu i na własny rachunek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako właściciel cmentarza komunalnego ma prawo do dokonywania odliczeń podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z administrowaniem cmentarza, tj. faktur wystawianych przez Spółkę W, która zadania te realizuje.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy związane z utrzymaniem cmentarzy komunalnych. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Gmina zawarła umowę-protokół uzgodnień na administrowanie cmentarzem z W działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Opłaty za usługi cmentarne pobierane są na podstawie umów ustnych, których stroną jest Gmina i stanowią dochód Gminy, która z tego tytułu jest podatnikiem VAT.

Nabywcą towarów i usług związanych z administrowaniem cmentarza jest Gmina, która ponosi te wydatki z własnych środków. Nabywane przez Gminę usługi, świadczone przez spółkę służą utrzymaniu cmentarza i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonywania odliczeń podatku naliczonego, zawartego w fakturach VAT wystawianych przez spółkę za administrowanie cmentarzem komunalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto wskazać należy, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku o towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina jest właścicielem nieruchomości, na której znajduje się cmentarz komunalny, który został przekazany do administrowania spółce z o.o. Spółka w imieniu Gminy pobiera m.in. opłaty za usługi cmentarne i w jej imieniu wystawia fakturę VAT. Obrót z tytułu świadczonych usług cmentarnych wykazywany jest w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT Gminy. Ponadto za czynności administrowania, po przedłożeniu stosownej faktury, spółka otrzymuje od Gminy określone wynagrodzenie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi służą wykonywanym przez Gminę czynnościom opodatkowanym. Jak wskazano we wniosku "nabywane przez Gminę usługi, świadczone przez Spółkę służą utrzymaniu cmentarza i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych".

W konsekwencji, Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od spółki z o.o. z tytułu wykonywanych na rzecz Gminy czynności w zakresie administrowania cmentarzem komunalnym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w tym dotyczące stawki podatku z tytułu świadczonych usług cmentarnych, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl