ITPP1/443-1101/BJ - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1101/BJ Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) uzupełnionym w dniu 8 grudnia 2009 r. oraz w dniu 27 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 8 grudnia 2009 r. oraz w dniu 27 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 1991 r. zakupił Pan (jako osoba stanu wolnego) 3,16 ha ziemi rolnej na potrzeby własne, celem powiększenia majątku osobistego, nie płacąc podatku od towarów i usług. Nie prowadził Pan również działalności rolniczej, ziemia ta była i jest nadal ugorowana. Nieruchomość ta składała się z trzech działek przylegających do siebie o numerach i powierzchniach:

1.

działka Nr 445 - 0,47 ha,

2.

działka Nr 446 - 0,57 ha,

3.

działka Nr 447-2,12 ha.

W 2003 r. przedmiotowe działki znalazły się w opracowaniach planu zagospodarowania przestrzennego gminy i zmieniły swój status z ziemi rolnej na działki budowlane.

Obecnie zamierza Pan sprzedać przedmiotowy grunt w całości, (jako 3 działki), jednakże w przypadku trudności w ich zbyciu w takiej postaci zamierza Pan je podzielić na kilkanaście mniejszych. Nie zamierza Pan przedmiotowego gruntu uzbrajać, ani w jakiś szczególny sposób przygotowywać do sprzedaży, albowiem jak Pan wskazał nie stać Pana na to. Nie wyklucza Pan jednak takiej możliwości, w przypadku gdyby okazało się, że poczyniwszy takie, czy inne przygotowania stanowią duża szansę, czy też pewność, że znajdzie Pan kupca na ten grunt. Grunty będą oferowane na rynku nieruchomości poprzez ogłoszenia w prasie, internecie oraz za pośrednictwem biur nieruchomości.

Obecnie pozostaje Pan w związku małżeńskim. Żona prowadzi działalność gospodarczą polegająca na prowadzeniu sklepu oraz wynajmie trzech lokali własnych, jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Pan nie pracuje zawodowo, pomaga żonie. Z powodu aktualnego kryzysu, sytuacja materialna Pana i żony bardzo się pogorszyła, dlatego też podjęto decyzję o sprzedaży części majątku.

W piśmie uzupełniającym z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu do organu) wskazał Pan, iż w 1993 r. nabył Pan wraz żoną dwie działki połączone ze sobą i stanowiące jedną całość w celu pobudowania domu. Obecnie dom jest w fazie wykończenia.

Ponadto poinformował Pan, iż w międzyczasie w roku 1994 zakupił Pan od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa 81 ha nieużytków rolnych, które sprzedał Pan w roku 2007, a pieniądze przeznaczył na kontynuację budowy domu. Oprócz powyższych transakcji w maju 1999 r. wraz z żoną zakupił Pan od Spółdzielni, zaciągając na ten cel kredyt, budynek w stanie surowym na Starówce. Budynek zakupiono w celu przeznaczenia go na mieszkania dla dzieci i dla siebie. Jednakże, z uwagi na "zachwianie na rynku" zmuszony został Pan wraz żoną do sprzedaży części przedmiotowego budynku, aby móc spłacić zaciągnięte kredyty i wykończyć pozostałą część budynku. Dokonano podziału budynku na mniejsze części. W 2001 r. dokonano sprzedaży 2 części budynku a w 2002 r. i w 2003 r. jeszcze po jednej części. Pozostałe części budynku zostały wykończone i prowadzona jest w nich do dziś działalność gospodarcza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług od sprzedaży opisanych działek...

Pana zdaniem, z uwagi na fakt, iż nabył Pan działki na potrzeby własne bez zamiaru ich dalszej odsprzedaży nie powinny one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego tylko wtedy, gdy czynność ta została wykonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku Pan i żony jest nią prowadzenie sklepu i wynajem lokali własnych. Działki sprzedawane są przez Pana, jako osobę fizyczną i jest to sprzedaż majątku osobistego. Stanowią one majątek prywatny który będzie spożytkowany na własne potrzeby. Nie ma zatem konieczności naliczania podatku od towarów i usług od sprzedaży działek. Na potwierdzenie swojego stanowiska przywołuje Pan wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w wyroku z dnia 15 stycznia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 3885/2006). oraz wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 września 2006 r. o sygn. akt I SA Wr 1254/05.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 o podatku od towarów i usług. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność podlegającą opodatkowaniu jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Natomiast według prawa unijnego, z mocy art. 4 ust. 2 VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (od 1 stycznia 2007 r. art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców i osób świadczących usługi włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów. Za działalność gospodarczą uznaje się również wykorzystywanie, w sposób ciągły, własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 VI Dyrektywy (art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) państwa członkowskie mogą również uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie zawiera transakcje związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 4 ust. 2 (art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE) w szczególności (...) dostawę działek budowlanych. Przez działkę budowlaną rozumie się każdą działkę nieuzbrojoną lub uzbrojoną, uznana za budowlaną przez państwa członkowskie. Opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 VI Dyrektywy (art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE), dostawa towarów lub usług świadczona na terytorium kraju przez podatnika, który jako taki występuje.

Prawo wspólnotowe wskazuje zatem, ze podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem i działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie majątku rzeczowego i wartości niematerialnych w celu uzyskiwania z tego tytułu dochodu (art. 4 ust. 3 VI Dyrektywy).

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości gruntowej jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek został nabyty na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności handlowej.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przedstawionego we wniosku oraz w piśmie uzupełniającym, wynika, że w roku 1991 zakupił Pan 3,16 ha ziemi rolnej (jako 3 działki) celem powiększenia majątku, przez cały okres posiadania przedmiotowego gruntu nie był on w żaden sposób wykorzystywany. W chwili obecnej są to działki budowlane, które planuje Pan sprzedać w całości lub dzieląc je na części. Poza wymienionymi działkami dokonał Pan również zakupu, a następnie sprzedaży w 2007 r. 81 ha nieużytków rolnych oraz zakupu (wspólnie z żoną) budynku i sprzedaży jego znacznej części w latach 2001- 2003.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w świetle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż w przedmiotowej sprawie wystąpił szereg okoliczności, które łącznie wskazują że sprzedaż działek, o których mowa we wniosku, zostanie dokonana w okolicznościach wskazujących na działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 i ust. 2. Albowiem, co należy podkreślić dokonywał Pan transakcji kupna dość znacznego areału gruntu rolnego (3,16 ha i 81 ha) niewykorzystywanego ani rolniczo, ani w inny sposób oraz kupna całego budynku w stanie surowym, a następnie podzielenia i sprzedaży jego znacznej części (pozostała część obecnie służy prowadzeniu działalności gospodarczej). Charakter poczynionych czynności wskazuje, iż zakup gruntu dokonany został z zamiarem osiągnięcia korzyści majątkowych poprzez inwestycje środków pieniężnych, które stanowiły swoistą lokatę kapitału.

Wskazać również należy, że opisane grunty w żadnym momencie nie służyły zaspokajaniu Pana osobistych potrzeb.

Zatem planowaną sprzedaż działek przeznaczonych pod zabudowę należy traktować jako dostawę towarów, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów o usług, gdyż jest dokonywana przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Kryterium prowadzenia działalności gospodarczej nie wyłącza z grona podatników osób fizycznych, jeśli dokonują one dostawy towarów w sposób stały, zorganizowany i powtarzalny. Bez znaczenia pozostaje fakt, w jakim okresie wykonywana jest dana czynność, ani ilość dokonanych transakcji. Jeśli odpłatna dostawa towarów została dokonana przez osobę działającą, w rozumieniu ustawy, w charakterze podatnika i w okolicznościach wskazujących na działalność gospodarczą, to nawet, jeśli dokonano tych czynności bez zachowania warunków i form określonych przepisami prawa (np.: bez oficjalnego zarejestrowania działalności gospodarczej), to czynność taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług (art. 5 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Reasumując, stwierdzić należy, że planowana przez Pana dostawa działek przeznaczonych pod zabudowę, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług, bowiem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Dodatkowo należy wskazać, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) powołanej ustawy wskazuje, iż podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl