ITPP1/443-1100/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1100/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji, polegającej na remoncie i modernizacji Miejsko-Gminnej Biblioteki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 września 2011 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji, polegającej na remoncie i modernizacji Miejsko-Gminnej Biblioteki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego (beneficjent) otrzymała dofinansowanie w ramach działania 4.2 Rewitalizacja Miast, objętego Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013, na realizację inwestycji, polegającej na remoncie i modernizacji Miejsko-Gminnej Biblioteki. Budynek stanowi składnik mienia komunalnego i jest zarządzany przez Miejsko-Gminną Bibliotekę, która jest jednostką organizacyjną Gminy. Zakres inwestycji obejmuje: wykonanie robót budowlano-montażowych, wodno-kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych, telekomunikacyjnych, wentylacyjnych, remontu elewacji. Jednym z załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach RPO 2007-2013 jest oświadczenie beneficjenta o braku możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, naliczanego w związku z realizacją inwestycji, uznawanego za wydatek kwalifikowany projektu. Jednocześnie beneficjent zobowiązany jest do posiadania interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, wydanej przez upoważniony do tego organ. Inwestycja jest realizowana przez jednostkę organizacyjną Gminy tj. Urząd Miejski. Faktury za wykonane w ramach projektu prace wystawiane są na Urząd Miejski, jako podatnika od towarów i usług. Po realizacji inwestycji budynek nadal będzie nieodpłatnie zarządzany przez jednostkę organizacyjną Gminy, którą jest Miejsko-Gminna Biblioteka. Pozostając częścią majątku Gminy i przez okres co najmniej 5 lat nie zostanie on sprzedany ani wydzierżawiony, w związku z czym nie będzie źródłem dochodu. Ponadto biblioteka jest obiektem o charakterze społeczno-kulturalnym, służącym mieszkańcom Gminy i nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej. Funkcjonowanie biblioteki związane z prowadzoną w niej działalnością nie generuje przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przez Urząd Miejski, naliczonego w związku z realizacją inwestycji w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim.

Gmina uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji, z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję, polegającą na remoncie i modernizacji Miejsko-Gminnej Biblioteki. Projekt jest realizowany w ramach działania 4.2 Rewitalizacja Miast, objętego Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013. Biblioteka jest obiektem o charakterze społeczno-kulturalnym, służącym mieszkańcom Gminy i nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Ponadto nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzymała Gmina nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości zarejestrowania się przez Urząd Miasta i Gminy, jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług, kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl