ITPP1/443-110/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-110/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007 r. (data wpływu 8 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W kwietniu br. organizowane były dni Pampeluny. W ramach obchodów tego święta odbyły się dwa koncerty wykonawców hiszpańskich. Wstęp na koncerty był wolny. Strona wypłaciła wykonawcom honoraria w kwocie 6 tys. zł. Kwota ta została Stronie zwrócona przez Gminę z środków przeznaczonych na realizację zadania pt. Europejska Stolica Kultury T., na co została zawarta stosowna umowa. Strona jest organizatorem XI Międzynarodowego Letniego Festiwalu "T. - Muzyka i Architektura" odbywającego się w dniach 24.06 - 26 sierpnia 2007 r. Żeby Festiwal mógł się odbyć niezbędne są dotacje celowe na jego zorganizowanie. W miesiącu lipcu br. Strona otrzymała dotację z trzech źródeł: Ministerstwa Dziedzictwa Narodowego, Urzędu i Urzędu. Wstęp na koncerty festiwalowe odbywa się za okazaniem biletu. Powyższe środki przyznane zostały również na podstawie stosownych umów. Środki z Ministerstwa przyznane zostały w ramach Programu Organizacyjnego "Promocja Twórczości, Priorytetu Wspierania Wydarzeń Artystycznych w Polsce". Natomiast z Gminy i Urzędu na realizację zadania "Organizacja festiwali i imprez muzycznych".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zwróconą kwotę wydatkowanych środków na honoraria należy potraktować jako dotację, którą zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT należy zaliczyć do obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czy otrzymane dotacje na Festiwal należy zaliczyć do obrotu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Strony otrzymany zwrot środków z tytułu wypłaconych wynagrodzeń nie ma bezpośredniego wpływu na cenę biletów, środki zostały przyznane na określony cel statutowy działalności Strony, cel promocyjny. Dotacja została przyznana na cel dokładnie określony w budżetach Ministerstwa, Urzędu i Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy. W przedstawionym stanie faktycznym Strona wskazuje, że otrzymane środki nie mają bezpośredniego wpływu na cenę biletów. Tym samym otrzymana dotacja, która nie ma bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, co ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl