ITPP1/443-10B/07/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-10B/07/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2007 r. (data wpływu 11 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem datowanym 22 maja 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży urządzeń dla uniwersalnego wielofunkcyjnego kafara pływającego przeznaczonego do wbijania i wyciągania pali - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży Jednostce urządzeń dla uniwersalnego wielofunkcyjnego kafara pływającego przeznaczonego do wbijania i wyciągania pali w trakcie budów i prac serwisowych portów morskich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka otrzymała od niemieckiego kontrahenta działającego w imieniu armatora miasta Lubeka zlecenie na budowę pontonu pływającego do wbijania i wyciągania pali. Budowa przedmiotowego pontonu odbywa się w porcie na terenie Polski. Część prac stoczniowych Jednostka będzie zlecać podwykonawcom, a zakupu niektórych urządzeń będzie dokonywać bezpośrednio u producentów.

Pismem datowanym dnia 22 maja 2007 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 24 lipca 2007 r. o uzupełnienie przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego, uzupełniono opis tego zdarzenia o następujące informacje. Przedmiotem świadczenia Spółki na rzecz kontrahenta niemieckiego będzie usługa, która jest sklasyfikowana w grupowaniu "PKWiU 35",". Ponadto w piśmie tym wskazano, iż u producentów będą kupowane urządzenia wyposażenia pokładu (przewłoki, rolki kierunkowe, włazy itp.), urządzenia do balansowania jednostki pływającej (zawory, pompy), materiały (urządzenia) do wyposażenia warsztatu, siłowni, a także części socjalnej jednostki pływającej, która podlega sklasyfikowaniu w grupowaniu PKWiU 35.11.33.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jest możliwość dokonywania zakupów przedmiotowych urządzeń u producentów ze stawką 0%.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka może otrzymywać od producentów urządzeń, które następnie montowane są w budowanym uniwersalnym wielofunkcyjnym kafarze pływającym, faktury VAT ze stawką 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 3 wskazanej ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się wobec dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. W treści art. 83 ust. 1 pkt 1 wymieniono następujące środki transportu morskiego:

a.

statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

b.

tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

c.

statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

d.

statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

e.

statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),

f.

pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

Z powyższych zapisów wynika, iż stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie do wszelkich części do środków transportu morskiego oraz wyposażenia tych środków, bez względu na to, kto jest ich dostawcą, nabywcą lub importerem. Wskazane przepisy dokonują odesłania w zakresie wymienionych enumeratywnie środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego (odesłanie przedmiotowe), a nie odesłania w zakresie sprzedaży na rzecz konkretnego podmiotu (odesłanie podmiotowe). W efekcie, dla możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie przywołanych przepisów decydujące znaczenie ma rodzaj środka transportu morskiego lub rybołówstwa morskiego, dla którego następuje dostawa części i wyposażenia. Natomiast bez znaczenia pozostaje fakt, na rzecz jakiego podmiotu będzie dokonywana ta dostawa.

Jak wskazano wyżej zgodnie z przywołanymi zapisami art. 83 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z preferencyjnej stawki podatku korzysta dostawa części i wyposażenia określonej grupy statków. Wobec braku definicji ustawowej "części" w przepisach wskazanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zasadnym jest odniesienie do powszechnie przyjętego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN wydanym pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka, Warszawa, rok wydania 1992 "częścią" jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości-tom 1 str. 338.

Z przedstawionego przez Jednostkę opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż będzie nabywała od producentów krajowych urządzenia wyposażenia jednostki pływającej, urządzenia do balansowania jednostki pływającej oraz urządzenia do wyposażenia warsztatu, siłowni, a także części socjalnej uniwersalnego wielofunkcyjnego kafara pływającego tj. jednostki pływającej sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 35.11.33.

Co prawda urządzenia te można uznać za części i wyposażenie statków, jednak wśród środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 o symbolu PKWiU 35.11.33 wskazano jedynie statki rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40). W efekcie, przy uwzględnieniu klasyfikacji wskazanej przez Jednostkę, sprzedaż przedmiotowych urządzeń nie podlega opodatkowaniu stawką 0%.

Jednocześnie należy wskazać, iż w ww. transakcja nie może również korzystać z 0% stawki podatku w oparciu wskazany przez Jednostkę zapis art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ jej przedmiotem nie jest świadczenie usługi, a dostawa towarów (urządzeń). Powołany zapis stanowi natomiast, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl