ITPP1/443-1099/13/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1099/13/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 26 listopada 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad ewidencji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad ewidencji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pani sprzedażą internetową na terytorium Polski. Rozlicza się Pani na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego i jest podmiotowo zwolniona z VAT. Sprzedaż dokumentuje Pani za pomocą kasy fiskalnej.

Planuje Pani rozszerzyć sprzedaż poza granice kraju. Płatności byłyby przyjmowane za pomocą P. - systemu pieniądza elektronicznego. Płatności będą przyjmowane w walutach kraju kupującego (EURO, GBP, USD). Od każdej transakcji automatycznie P. pobiera opłatę za dokonanie transakcji. Wielkość tej opłaty uzależniona jest od wartości otrzymanych środków pieniężnych. P. umożliwia wygenerowanie codziennych raportów otrzymanych płatności, na których zaprezentowane są wszystkie szczegóły transakcji (kwota wpłaty, pobrana prowizja, dane wpłacającego). Wysyłka towaru nastąpi w przeciągu max. 3 dni od wpłaty. Wpłaty od klientów gromadzone będą na koncie P. i wypłacane co parę dni na firmowe konto bankowe złotówkowe. Przy zleceniu wypłaty środków na konto bankowe dokonywane jest przeliczenie waluty obcej na złotówki wg kursu P. Pieniądze wypłacone w ten sposób trafiają w przeciągu paru dni na konto bankowe. Przy okazji wypłat na konto bankowe będzie generowany elektroniczny dokument zawierający zestawienie wpłat oraz wartość zastosowanego przez P. kursu waluty.

Konto P. będzie również służyć do ewentualnych zwrotów pieniędzy w ramach reklamacji bądź też odstąpienia od umowy przez klientów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania dotyczące zasad ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej, oznaczone we wniosku jako nr 2 i 5.

2. Jaki kurs walut powinien być uwzględniony przy wystawieniu paragonu.

5. Czy paragon wystawiony w terminie późniejszym niż wpłata na konto P. ale nie później niż faktyczna wysyłka towaru jest prawidłowy. Jaki kurs walut powinien być zastosowany w takim przypadku.

Przedstawiając własne stanowisko Spółka odnoszące się do pytania nr 2 wskazała Pani, że kwota na paragonie powinna wyrażać iloczyn wartości, którą miał wpłacić klient oraz kursu danej waluty przeliczonej na PLN zgodnie ze średnim kursem walut ogłoszonym przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego wpłatę.

Odnosząc się do pytania nr 5 wskazała Pani, że zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy. Ustawa jednak nie określa terminu zaewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Przyjmuje się zatem, że ewidencjonowanie przychodu przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać w momencie powstania obowiązku podatkowego. Niemniej jednak sprzedaż internetowa, która odbywa się 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, powoduje że wpłaty mogą być dokonywane m.in. w nocy, dni wolne od pracy, święta, a także w czasie choroby lub urlopu, gdzie siłą rzeczy nie będzie możliwości wystawienia paragonu w momencie powstania obowiązku podatkowego. W tych szczególnych sytuacjach paragon może zostać wystawiony w najbliższym możliwym terminie, nie później jednak niż dzień wysyłki towaru. Paragon powinien zostać wystawiony na takich samych zasadach, jak w stanowisku odnoszącym się do pytania nr 2.

Późniejsze wystawienie paragonu w takiej sytuacji nie będzie wynikiem nierzetelnie prowadzonej ewidencji, a siły wyższej i szczególnej specyfiki sprzedaży internetowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Z art. 29 ust. 1 zdanie 2 ustawy wynika, iż obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. (...)

Jak wynika z zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. (...)

Należy również wskazać, iż stosownie do zapisu art. 31a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Na podstawie art. 111 ust. 9 pkt 1 powołanej ustawy, uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu ewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przez podatników, zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowego zaewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas rejestrujących, jak również celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6b, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi m.in., w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu.

W stanie prawnym, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. w powyższym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363).

W Rozdziale 2 ww. rozporządzenia, regulującym sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących, w przepisie § 3 ust. 2 wskazano, iż otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji zaliczki. Według internetowego Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), "zaliczka" to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności.

Z przytoczonej definicji wynika więc, że zaliczka wiąże się z przekazaniem środków pieniężnych do dyspozycji kontrahenta.

Stosownie do treści art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Należy zauważyć, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju formą ewidencji sprzedaży, zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje wykonane przez podatnika na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, musi jednak zawierać dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pani podmiotowo zwolniona od podatku od towarów i usług. Sprzedaż dokumentuje Pani za pomocą kasy fiskalnej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuję się Pani sprzedażą internetową na terytorium Polski. Planuje Pani rozszerzyć sprzedaż poza granice kraju. Płatności byłyby przyjmowane za pomocą P. - systemu pieniądza elektronicznego. Płatności będą przyjmowane w walutach kraju kupującego (EURO, GBP, USD). Od każdej transakcji automatycznie P. pobiera opłatę za dokonanie transakcji. Wielkość tej opłaty uzależniona jest od wartości otrzymanych środków pieniężnych. P. umożliwia wygenerowanie codziennych raportów otrzymanych płatności, na których zaprezentowane są wszystkie szczegóły transakcji (kwota wpłaty, pobrana prowizja, dane wpłacającego). Wysyłka towaru nastąpi w przeciągu max. 3 dni od wpłaty. Wpłaty od klientów gromadzone będą na koncie P. i wypłacane co parę dni na firmowe konto bankowe złotówkowe. Przy zleceniu wypłaty środków na konto bankowe dokonywane jest przeliczenie waluty obcej na złotówki wg kursu P. Pieniądze wypłacone w ten sposób trafiają w przeciągu paru dni na konto bankowe. Przy okazji wypłat na konto bankowe będzie generowany elektroniczny dokument zawierający zestawienie wpłat oraz wartość zastosowanego przez P. kursu waluty.

Mając na uwadze powołane przepisy w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem tutejszego organu prawidłowe będzie postępowanie Pani, polegające na ewidencjonowaniu zaliczek wyrażonych w walucie obcej (EURO, GBP, USD) przy pomocy kasy rejestrującej z zastosowaniem kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień otrzymania wpłaty.

Odnosząc się natomiast do kwestii terminu zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dokonanych transakcji, za które zapłata następuje za pomocą opisanego systemu pieniądza elektronicznego - P. należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy wpłaty na koncie są uznawane przez całą dobę (również w godzinach nocnych), a także w dni świąteczne i wolne od pracy, wpłaty te powinny zostać zarejestrowane bezpośrednio po uzyskaniu informacji o ich otrzymaniu, tj. bez zbędnej zwłoki w dniu następnym lub pierwszego dnia pracy następującego po dniach wolnych od pracy.

Trzeba jednak zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek rzetelnego udokumentowania dokonywanych transakcji w urządzeniach księgowych tak, by odzwierciedlały faktyczny ich przebieg.

Jak już wskazano, ewidencjonowanie obrotu związanego z otrzymaniem przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą jej otrzymania.

Jednocześnie, w przypadku otrzymanej płatności uiszczonej za pomocą systemu P., przed wysyłką towaru, szczególnie, gdy otrzymanie wpłaty nastąpi w nocy, w dni wolne od pracy, w czasie świąt, a także w czasie urlopu lub choroby i faktycznie nie będzie miała Pani możliwości wystawienia paragonu bezpośrednio po otrzymaniu takiej wpłaty, gdyż nie będzie Pani miała możliwości uzyskania informacji o tej wpłacie, winna Pani zaewidencjonować otrzymaną płatność przy pomocy kasy rejestrującej, bez zbędnej zwłoki, czyli w dniu uzyskania informacji o otrzymaniu wpłaty (tekst jedn.: de facto w pierwszym dniu roboczym po wznowieniu pracy Pani firmy). W szczególnym przypadku ewidencja sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej może nastąpić w dniu wysyłki towaru, jednakże pod warunkiem, że ten dzień będzie również dniem uzyskania informacji o otrzymaniu wpłaty.

W tych szczególnych sytuacjach, w których nastąpi późniejsze niż otrzymanie wpłaty ewidencjonowanie obrotu przy pomocy kasy rejestrującej nie wpłynie jednak na sposób przeliczania transakcji wyrażanych w walucie obcej (EURO, GBP, USD), tj. winny być one przeliczane z zastosowaniem kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień otrzymania wpłaty.

W związku z powyższym stanowisko Pani, dotyczące zarówno zasad przeliczania walut obcych dla potrzeb ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej, jak i terminu wystawienia paragonu uznano za prawidłowe. Jak bowiem wynika z wniosku, późniejsze niż moment wpłaty ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej będzie dokonywane w szczególnych sytuacjach, tj. gdy nie będzie miała Pani możliwości wystawienia paragonu w momencie otrzymania wpłaty, z uwagi na to, że będą one dokonywane w nocy, w dni wolne od pracy, w czasie świąt, a także w czasie urlopu lub choroby.

Ponadto zaznaczyć należy, że niniejszą interpretacje wydano przy założeniu, że miejscem świadczenia planowanej dostawy towarów będzie terytorium kraju.

Końcowo informuje się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sposobu ewidencji planowanych czynności za pomocą kasy rejestrującej, natomiast wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl