ITPP1/443-1092/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1092/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT czynności, z tytułu których Spółdzielnia pobiera opłaty ryczałtowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT czynności, z tytułu których Spółdzielnia pobiera opłaty ryczałtowe.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia, zgodnie ze swoim statutem, działa między innymi na rzecz zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków oraz ich rodzin. W związku z realizacją ww. celu, na podstawie uchwały Rady Nadzorczej uchwalono "regulamin rozliczania kosztów prac przygotowawczych niezbędnych do przeniesienia własności lokali i ustalania opłaty z tego tytułu". Na podstawie tego regulaminu Rada Nadzorcza zobowiązała Zarząd Spółdzielni do pobierania ryczałtowych opłat od każdego lokalu mieszkalnego, tytułem eksploatacyjnych kosztów związanych z poszczególnym lokalem. Ponadto, zgodnie z treścią uchwały, wpływy z opłat pobieranych od lokatorów lokali mieszkalnych przeznacza się na fundusz remontowy Spółdzielni.

W dniu 26 stycznia 2011 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek wskazując, że z § 2 i § 3 ww. regulaminu wynika, iż koszty prac przygotowawczych niezbędnych do przeniesienia własności lokali, Spółdzielnia przejściowo sfinansowała ze środków pochodzących z nadwyżki wpływów nad kosztami. Poniesione koszty zostały częściowo zrefundowane przez Skarb Państwa. Jednocześnie zaznaczono, iż wnoszone opłaty są ujmowane w księgach rachunkowych w następujący sposób: wpływy wyżej wymienione (i inne) zmniejszają koszty ogólnego zarządu. Po rozliczeniu części kosztów na koszty obsługi wspólnot mieszkaniowych, pozostała kwota kosztów ogólnego zarządu jest rozliczana według klucza kalkulacyjnego (równego dla członków i nieczłonków Spółdzielni), gdzie nośnikiem kosztu jest metr kwadratowy lokali. Tak skalkulowany koszt jednostkowy jest ujmowany w pozycji: koszty eksploatacji podstawowej wymienionych wyżej lokali. W uzupełnieniu wskazano również, że podstawą prawną pobieranych opłat jest przytoczony wcześniej regulamin, w oparciu o art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym, pobierane opłaty od członków Spółdzielni Mieszkaniowej, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również od pozostałych osób niebędących członkami, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia, podlegają zwolnieniu od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności, o których mowa wyżej są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, jak również dla pozostałych osób nie będących członkami Spółdzielni na podstawie § 12 ust. 1 pkt 16 ww. rozporządzenia.

Na powyższą okoliczność Wnioskodawca powołuje treść przepisów art. 4 ust. 1, ust. 2, ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...), o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych;

Z przepisu § 12 ust. 1 pkt 16 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) wynika, że zwolnione od podatku są czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Powołany powyżej przepis art. 4 ust. 1, ust. 2, ust. 4 i ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, iż:

* członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu;

* członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu;

* właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5;

* członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Z treści wniosku wynika, iż Spółdzielnia, w oparciu o przyjęty "regulamin rozliczania kosztów prac przygotowawczych niezbędnych do przeniesienia własności lokali i ustalania opłaty z tego tytułu", pobiera ryczałtowe opłaty od każdego lokalu mieszkalnego, tytułem eksploatacyjnych kosztów związanych z poszczególnym lokalem (wpływy z opłat pobieranych od lokatorów lokali mieszkalnych przeznacza się na fundusz remontowy Spółdzielni). Ponadto, koszty prac przygotowawczych niezbędnych do przeniesienia własności lokali, Spółdzielnia przejściowo sfinansowała ze środków pochodzących z nadwyżki wpływów nad kosztami. Poniesione koszty zostały częściowo zrefundowane przez Skarb Państwa. Wnoszone opłaty są ujmowane w księgach rachunkowych w następujący sposób: wpływy wyżej wymienione (i inne) zmniejszają koszty ogólnego zarządu. Po rozliczeniu części kosztów na koszty obsługi wspólnot mieszkaniowych, pozostała kwota kosztów ogólnego zarządu jest rozliczana według klucza kalkulacyjnego (równego dla członków i nie członków Spółdzielni), gdzie nośnikiem kosztu jest metr kwadratowy lokali. Tak skalkulowany koszt jednostkowy jest ujmowany w pozycji: koszty eksploatacji podstawowej wymienionych wyżej lokali. Podstawą prawną pobieranych opłat jest regulamin, w oparciu o art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, jak również przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że o ile podstawą prawną pobieranych opłat są przepisy art. 4 ust. 1, 2, 4 lub 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w powiązaniu w powołanymi wcześniej przepisami art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 12 ust. 1 pkt 16 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to w przedstawionym stanie faktycznym korzystały one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie, informuje się, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Końcowo, tut. organ wskazuje, że charakter opisanych we wniosku opłat nie był przedmiotem analizy, a interpretacji udzielono wyłącznie przy założeniu, że - jak to oświadczył Wnioskodawca - stanowią one faktycznie opłaty, o których mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, bądź/oraz § 12 ust. 1 pkt 16 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Interpretacja przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wykracza poza dyspozycję art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl