ITPP1/443-1090/14/EK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1090/14/EK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 12 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod nazwą "R."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod nazwą "R.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa od 1994 r. W 2008 r. Stowarzyszenie uzyskało status OPP. Stowarzyszenie prowadzi działalność z zakresu ochrony dziedzictwa, realizując swoje cele statutowe, w tym cel podstawowy, tj. rewaloryzację zabytkowego zespołu M. w B., od którego przyjęło nazwę. Stowarzyszenie jest kontynuatorem działalności nieformalnej grupy M. pracującej w Ośrodku Naukowo-Dydaktycznym. Celem działania Stowarzyszenia jest:

1.

propagowanie i realizacja idei ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, jako wspólnego dobra, które należy zachować dla przyszłych pokoleń,

2.

sprzyjanie wartościom uniwersalnym i działalność na rzecz zbliżenia różnych społeczności poprzez wzajemne poznanie kultury, nauki i praktyki życia codziennego,

3.

rewaloryzacja zabytkowego zespołu M. w B.

W celu pozyskania środków na cele statutowe Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie ochrony zabytków. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie ma prawo prowadzić działalność gospodarczą, jednak dotychczas jej nie podjęło i nie ma takiego zamiaru. Cały dochód Stowarzyszenia jest przeznaczany na cele statutowe, w tym na pokrycie wkładu własnego w realizacji programów współfinansowanych ze środków rządowych, samorządowych i unijnych.

Stowarzyszenie nie było i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT. W tym roku Stowarzyszenie ubiegało się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Otrzymana pomoc dotyczy dwóch operacji: "R.", przeprowadzenie prac remontowo-budowlanych w obiekcie młyna wpisanego do rejestru zabytków oraz "R.", odtworzenie melioracji w Parku wpisanym do rejestru zabytków. Operacje nie mają charakteru zarobkowego, ponieważ Stowarzyszenie nie czerpie zysków ze swojej działalności, ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Operacje na realizację, których uzyskano dofinansowanie, mają ścisły związek z działalnością statutową Stowarzyszenia. Realizacja operacji nie spowoduje, że Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W trakcie realizacji operacji Stowarzyszenie będzie ponosić koszty zakupu usług specjalistycznych i towarów na ich realizację, koszty będą ponoszone w cenie brutto zawierającej podatek od towarów i usług. Z dotacji mogą zostać pokryte ceny netto, chyba że podatek od towarów i usług zostanie uznany za koszt kwalifikowany. VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy niemożliwe jest odzyskanie kwoty VAT zapłaconego w cenach brutto. VAT został uznany za koszt kwalifikowany, jednak Stowarzyszenie w ramach projektu musi dostarczyć jeszcze indywidualną interpretację "uprawnionego urzędu skarbowego".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przytoczonym opisem sprawy Stowarzyszenie będzie miało prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Zdanie Wnioskodawcy.

Wypłacona dotacja jest refundacją poniesionych kosztów w związku z realizacją projektu. Koszty te, nazwane kosztami kwalifikowanymi, czyli wydatkami bezpośrednio poniesionymi przez beneficjenta w cenach netto potwierdzone zostaną fakturami VAT. Wydatki te są zawsze kosztami w cenach netto. Oznacza to, że podmiotom, które są "płatnikami VAT", ten podatek nie kwalifikuje się do refundacji. W sytuacji kiedy podmiot nie jest "płatnikiem VAT" można owe koszty zakwalifikować do wsparcia unijnego. Stowarzyszenie składając zapotrzebowanie na dofinansowanie realizacji projektu na formularzu wniosku oraz w biznes planie wskazało dokładnie wydatki jakie zamierza ponieść. Koszty te muszą znajdować się w obszarze wydatków kwalifikowanych do współfinansowania z danego programu. Można uznać, że dany wydatek jest kosztem kwalifikowanym gdy:

* jest to wydatek, który jest opisany w wytycznych danego programu,

* jest koniecznym kosztem do realizacji danego projektu,

* został faktycznie poniesiony w czasie kiedy dany projekt jest realizowany,

* jest udokumentowany w taki sposób, aby można go było dokładnie zidentyfikować.

Zasadnicze znaczenie w zakresie uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany ma status beneficjenta pomocy unijnej. Zdaniem Stowarzyszenia niemożliwe jest odzyskanie zapłaconego w cenach brutto nabywanych w związku z realizacją ww. projektu materiałów i usług, gdyż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, natomiast jest możliwe uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalifikowanie go do wsparcia unijnego.

Stowarzyszenie nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochodami Stowarzyszenia są między innymi składki członkowskie, darowizny, które są w 100% wydatkowane na bieżącą działalność statutową. Realizacja projektu nie spowoduje, że Stowarzyszenie stanie się czynny podatnikiem VAT. Nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. operacji nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Wnioskodawcy, który nie jest zarejestrowany, jako podatnik VAT czynny, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl