ITPP1/443-109/07/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-109/07/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007 r. (data wpływu 8 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uzyskała Pani od Prezesa NBP zezwolenie na prowadzenie działalności kantorowej w zakresie kupna i sprzedaży złota dewizowego i platyny dewizowej oraz pośrednictwa w ich kupnie i sprzedaży. Powyższa działalność kantorowa, którą zamierza Pani podjąć sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.30.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Panią usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju. Jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy, usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J ex (65-67) wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 są zwolnione od podatku. Ponadto z art. 122 ust. 1 wynika, że zwolnieniu od podatku podlega dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego. Zatem według Pani usługi w zakresie kupna i sprzedaży złota dewizowego i platyny dewizowej oraz pośrednictwa w ich kupnie i sprzedaży korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z treści regulacji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 8, 13 i 19 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178) wynika, że działalność kantorowa jest to regulowana działalność gospodarcza polegająca na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży. Natomiast za wartości dewizowe uznaje się zagraniczne środki płatnicze oraz złoto dewizowe i platynę dewizową. Ustawodawca wskazał, iż złotem dewizowym i platyną dewizową jest złoto i platyna w stanie nieprzerobionym oraz w postaci sztab, monet bitych po 1850 r., a także półfabrykatów, z wyjątkiem stosowanych w technice dentystycznej; złotem dewizowym i platyną dewizową są również przedmioty ze złota i platyny zazwyczaj nie wytwarzane z tych kruszców.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniono od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J ex (65-67) z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

8.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z klasyfikacji statystycznej wynika, że pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.30 zostały sklasyfikowane usługi kantorów wymiany walut. Zgodnie z art. 2 pkt 10 i 11 wyżej cytowanej ustawy - Prawo dewizowe walutami wymienialnymi są waluty obce państw a więc znaki pieniężne (banknoty i monety) będące poza krajem prawnym środkiem płatniczym, a także wycofane z obiegu, lecz podlegające wymianie. Na równi z walutami obcymi traktuje się wymienialne rozrachunkowe jednostki pieniężne stosowane w rozliczeniach międzynarodowych, w szczególności jednostkę rozrachunkową Międzynarodowego Funduszu Walutowego (SDR). Zatem usługi korzystające ze zwolnienia w ramach działalności kantorowej wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zostały zawężone do samej wymiany walut. Z uwagi na powyższe zwolnienie to nie może mieć zastosowania do kupna i sprzedaży złota dewizowego i platyny dewizowej spełniających definicje towarów, o których mowa w art. 2 pkt 6.

Na podstawie art. 122 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego. Zwolnienie ww. stosuje się odpowiednio także do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy (art. 122 ust. 2 ustawy).

Złotem inwestycyjnym w rozumieniu art. 121 ust. 1 jest złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych. Za złoto inwestycyjne uznaje się złoto reprezentowane przez papiery wartościowe oraz złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

* posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

* zostały wybite po roku 1800,

* są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

* są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego nie wynika aby złoto dewizowe, które ma być przedmiotem dostaw spełniało definicję złota inwestycyjnego, zatem nie będzie ono korzystało ze zwolnienia z art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego sprzedaż złota należy opodatkować jako dostawę towarów wg stawki 22%. Zaznacza się jednak, iż o ile będzie Pani sprzedawała złoto spełniające definicję złota inwestycyjnego, to jego dostawa może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 122 ust. 1 ww. ustawy. W odniesieniu do sprzedaży platyny dewizowej należy stwierdzić, iż z uwagi na brak uregulowania w zakresie opodatkowania tego towaru należy zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT zastosować stawkę 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl