ITPP1/443-1080/10/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1080/10/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wykonuje Pan działalność gospodarczą, polegającą na oddawaniu w najem nieruchomości mieszkalnej studentom. W związku z wykonywaniem usług w tym zakresie objęty jest Pan przedmiotowym zwolnieniem od podatku od towarów i usług i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie ciąży również na Panu obowiązek wystawiania faktur VAT. Świadczone usługi dokumentowane są poprzez wystawianie rachunków imiennych, identyfikujących odbiorców świadczeń. W chwili obecnej korzysta Pan ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących na podstawie obowiązujących przepisów ustawy i "do tej pory" nie przekroczył kwoty obrotu 40.000 zł z tytułu najmu nieruchomości mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nadal może Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej zgodnie z pkt 24 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy wszystkie transakcje są udokumentowane rachunkami.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo przekroczenia w przyszłości oznaczonej w rozporządzeniu kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł, nadal przysługuje wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej, z uwagi na wykonywanie usług sklasyfikowanych jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących zgodnie z pkt 24 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. ("ex 68.20.1 PKWiU"). Chociaż literalne brzmienie przepisu ww. rozporządzenia zwalnia od obowiązku wprowadzenia kasy wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami, których świadczenie przez podatnika w całym zakresie udokumentowane jest fakturami, to ten sam skutek powinien mieć miejsce, gdy usługi te w całości dokumentowane są poprzez wystawianie rachunków odbiorcom usług. Zarówno faktura, jak i wystawiane przez Wnioskodawcę rachunki imiennie identyfikują odbiorców usług, oba dokumenty pełnią analogiczną funkcję, polegającą na ewidencjonowaniu transakcji. Przyjęcie innej interpretacji przepisu ww. rozporządzenia w nieuzasadniony sposób sankcjonowałoby odmienne traktowanie podmiotów znajdujących się w podobnej sytuacji faktycznej. Jako, że Wnioskodawca nie jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, nie ma uprawnień do wystawiania faktur VAT na podstawie przepisu § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższą okoliczność nałożenie obowiązku wprowadzenia kasy wówczas, gdy Wnioskodawca nie jest uprawniony do wystawiania faktur, oznaczałoby pozbawienie możliwości skorzystania z przewidzianego przepisami prawa zwolnienia i tym samym pozostawałoby w sprzeczności z zasadami równości podatników i sprawiedliwości podatkowej. Dlatego użyte w rozporządzeniu pojęcie "faktura" należy rozumieć szeroko i uznać za fakturę "sensu largo" również wystawiony przez Wnioskodawcę na rzecz oznaczonych odbiorców świadczeń rachunek. Zatem Wnioskodawca powinien być objęty zwolnieniem również w sytuacji, gdy wykonywane usługi najmu nieruchomości mieszkalnej w całym zakresie dokumentuje wystawianymi imiennie rachunkami, a nie fakturami "sensu stricte".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia. W poz. 24 tego załącznika wymieniono: "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie udokumentowane jest fakturami" (ex 68.20.1 PKWiU).

Jednocześnie wskazać należy, iż zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Stosownie do objaśnień zawartych w załączniku do rozporządzenia symbol ex rozumie się przez to zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, co oznacza, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Podkreślić należy, że podatnicy korzystający ze zwolnienia przedmiotowego nie muszą dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego, nie składają miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług oraz nie wystawiają faktur VAT, a jedynie rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Na podstawie bowiem § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Natomiast na mocy § 17 pkt 5 cyt. rozporządzenia, za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14,16-20 i 22.

Z kolei w myśl art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż świadczy Pan usługi, polegające na wynajmie nieruchomości mieszkalnej studentom, wskazując iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (z uwagi na zwolnienie przedmiotowe), więc wystawia tylko rachunki imienne, identyfikujące odbiorców świadczeń.

Zatem w przedmiotowej sprawie będzie Pan (jako osoba nieposiadająca statusu czynnego podatnika VAT) do dnia 31 grudnia 2012 r. zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowych usług za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 24 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., o ile świadczone wyłącznie usługi wynajmu nieruchomości są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 68.20.1 i dokumentowane będą w całym zakresie rachunkami (zrównanymi z fakturami mocą powołanego wyżej § 17 ust. 5 cyt. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl