ITPP1/443-108/09/KM - Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu z tytułu działalności sezonowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-108/09/KM Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu z tytułu działalności sezonowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W okresie letnim (lipiec, sierpień) prowadzi Pan, jako osoba fizyczna działalność gospodarczą, polegającą na wynajmie turystom i wczasowiczom pokoi w domku jednorodzinnym. Usługi krótkotrwałego zakwaterowania sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU ex 55.23.15 - usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), których świadczenie przez podatnika w całym okresie dokumentowane będzie fakturami. Działalność opodatkowana jest w formie karty podatkowej, a z uwagi nieprzekroczenie "wymaganego rocznie obrotu sprzedaży" nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem wystawiane będą tylko rachunki.

Powołując się na § 17 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, wskazał Pan, iż za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur, zatem na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będzie Pan korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy działalność sezonowa (lipiec, sierpień) z dniem 1 lipca 2009 r. zostanie wznowiona i cała sprzedaż w tym okresie będzie ewidencjonowana za pomocą rachunków, to czy do momentu przekroczenia limitu 40.000 zł przysługuje zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, który wznawia działalność sezonową prowadzoną tylko w okresie letnim - wynajem pokoi w domku letniskowym - z dniem 1 lipca 2009 r. rozliczaną w formie karty podatkowej, a całą sprzedaż dokumentuje za pomocą rachunków, to nie ma obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej do momentu przekroczenia rocznie limitu 40.000 zł obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Ponadto, zgodnie z treścią § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 marca 2009 r. - podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;

2.

do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

W pozycji 5 tego załącznika wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 55.23.15 usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Artykuł 113 ust. 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, a ponadto (zgodnie z ust. 2 tego artykułu) odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku (...).

Podkreślić należy, że podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie muszą dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego, nie składają miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług oraz nie wystawiają faktur VAT, a jedynie rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Na podstawie bowiem § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Natomiast na mocy § 17 pkt 5 cyt. rozporządzenia, za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 22.

Z kolei w myśl art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy sezonowo w miesiącach lipiec, sierpień usługi polegające na wynajmie turystom i wczasowiczom pokoi w domku jednorodzinnym, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 55.23.15 - usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), których świadczenie przez podatnika w całym okresie dokumentowane będą fakturą. Wnioskodawca ponadto wskazał, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, z uwagi na nieprzekroczenie "wymaganego rocznie obrotu sprzedaży", i będzie wystawiał tylko rachunki.

Zatem w przedmiotowej sprawie - wbrew Pana ocenie - nawet w przypadku przekroczenia kwoty obrotu 40.000 zł, (jako osoba nieposiadająca statusu czynnego podatnika VAT), będzie Pan korzystał do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 2 pkt 2 w związku z poz. 5 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, o ile świadczone wyłącznie usługi wynajmu pokoi dokumentowane będą w całym zakresie rachunkami (zrównanymi z fakturami mocą powołanego wyżej § 17 ust. 5 cyt. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.). W tym przypadku bez znaczenia pozostaje wysokość osiągniętego obrotu, lecz znaczenie ma wyłącznie odpowiednie dokumentowanie sprzedaży rachunkami (fakturami).

Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dnia 31 grudnia 2009 r. do prowadzenia ewidencji obrotu z tytułu najmu lokali za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl