ITPP1/443-1078a/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1078a/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych ze sportem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych ze sportem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zawiązane w celu rozwijania działalności sportowej i upowszechniania kultury fizycznej, rekreacji ruchowej i turystyki. Stowarzyszenie prowadzi również działalność kulturalną, polegającą głównie na organizacji i prowadzeniu warsztatów, wydarzeń, eventów o charakterze kulturalnym i artystycznym.

Zgodnie z zapisami statutu celami działalności Stowarzyszenia są również:

* prowadzenie i rozwijanie form aktywnego i niekonwencjonalnego spędzania czasu,

* krzewienie zamiłowania do systematycznego uprawiania rekreacji fizycznej i sportu,

* propagowania idei aktywnego wypoczynku,

* integracja środowiska miłośników aktywności ruchowej, sportu i turystyki,

* działania na rzecz zwiększenia udziału ludzi młodych w sporcie, rekreacji ruchowej i turystyce,

* poznawanie walorów krajoznawczych naszego kraju,

* poznawanie walorów krajoznawczych oraz kultur innych narodów i krajów,

* organizacja i prowadzenie warsztatów, wydarzeń, eventów kulturalnych i artystycznych,

* prowadzenie programów kolonii artystycznych i kulturalnych dla dzieci i młodzieży,

* wyszukiwanie i szkolenie twórców kultury,

* szkolenie i rozwijanie pasji instruktorów kulturalnych.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

* wspieranie finansowe, rzeczowe i organizacyjne wszelkich działań zmierzających do realizacji celów Stowarzyszenia.

* prowadzenie działalności gospodarczej dla uzyskania środków na realizację celów Stowarzyszenia.

* prowadzenie działalności informacyjnej oraz innych przedsięwzięć organizacyjnych celem wymiany doświadczeń związanych z prowadzeniem działalności przez poszczególnych członków.

* organizowanie imprez sportowych, szkoleń, zawodów.

* udział i organizację rozgrywek w kraju i zagranicą.

* organizację drużyn sportowych.

* wydawanie periodyków, realizacja i rejestracja materiałów instruktażowych i propagandowych oraz ich rozprowadzanie.

* współpracę ze szkołami i innymi organizacjami w zakresie rozwoju ruchowego.

* współpracę ze środkami masowego przekazu w zakresie celów statutowych.

* organizowanie konferencji, wymian międzynarodowych, obozów sportowych etc.

Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie deklaruje na prawach członka zwyczajnego bezpośredniego przynależność do Związku, które jest związkiem osób prawnych.

W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie organizuje imprezy sportowe jak i zajęcia o tematyce artystycznej, kulturalnej i twórczej między innymi na obozach i koloniach dla dzieci. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy i aktywności ogółu członków. Dla realizacji poszczególnych czynności lub zadań wymagających szczególnych kwalifikacji Stowarzyszenie korzysta z pracy osób na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Świadcząc usługi o charakterze kulturalnym Stowarzyszenie jest również instytucją o charakterze kulturalnym, na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Stowarzyszenie zgodnie ze statutem prowadzi również działalność gospodarczą i jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny.

Przedmiotem działalności gospodarczej nie jest działalność sportowa i działalność o charakterze kulturalnym. Stowarzyszenie nie nastawia się na osiąganie zysku a ewentualny dochód osiągany z działalności Stowarzyszenia służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. Stowarzyszenie poinformowało, że nie jest klubem sportowym i nie jest związkiem sportowym. Nie jest również organizatorem kolonii i obozów, na których świadczy usługi dotyczące organizacji imprez sportowych i zajęć kulturalnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy usługi organizacji imprez sportowych, organizacja zajęć rekreacyjnych (teambuilding, imprezy na orientacje) przez Stowarzyszenie na koloniach i obozach o tematyce sportowej, kulturalnej i twórczej podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 pkt "23" ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż głównym celem statutowym Stowarzyszenia jest upowszechnianie kultury fizycznej, działalność statutowa polegająca na organizacji imprez o charakterze sportowym, organizacja zajęć rekreacyjnych (teambuilding, imprezy na orientacje) jest zwolniona od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt "23" ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt "23" ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku usług związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczonych przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jest:

* konieczność organizowania i uprawiania sportu lub organizowania i uczestniczenia w wychowaniu fizycznym,

* nienastawianie się na osiąganie zysków,

* świadczenie usług na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Stowarzyszenie jest osobą prawną, która organizuje imprezy sportowe i aktywnie uczestniczy w wychowaniu fizycznym dzieci i młodzieży, czyli świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Organizując imprezy sportowe Stowarzyszenie nie nastawia się na osiąganie zysku a ewentualny dochód osiągany z działalności Stowarzyszenia służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zostały zatem powyżej wskazane wszystkie warunki, od spełnienia których jest uzależnione przedmiotowe zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Ponadto warto dodać, że Stowarzyszenie nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępami na imprezy sportowe, nie świadczy usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz nie świadczy usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Przychód osiągany z tego tytułu stanowi przychód z działalności statutowej Stowarzyszenia koszty są kosztami działalności podstawowej (statutowej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują jednakże dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usług od opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347.1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

* z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto art. 43 ust. 17a, wskazuje, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem jest ograniczone ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. powyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857).

Stosownie do art. 3 i 6 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Natomiast związek stowarzyszeń i innych osób prawnych uregulowany został przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, że stowarzyszenia mogą tworzyć związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, czasami zwane także federacjami. Aby taki związek powstał muszą się zebrać przynajmniej trzy stowarzyszenia. Związek wspólnie z tymi trzema stowarzyszeniami mogą tworzyć jeszcze inne osoby prawne, które nie mają celów zarobkowych, np. fundacje.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca -Stowarzyszenie, w ramach działalności statutowej organizuje m.in. imprezy sportowe i zajęcia rekreacyjne na obozach i koloniach dla dzieci. Ponadto zgodnie ze statutem prowadzi również działalność gospodarczą i jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, jednakże przedmiotem tej działalności nie jest działalność sportowa. Stowarzyszenie nie nastawia się na osiąganie zysku a ewentualny dochód osiągany z działalności Stowarzyszenia służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych. Stowarzyszenie nie jest klubem sportowym oraz nie jest związkiem sportowym. Nie jest również organizatorem kolonii i obozów, na których świadczy usługi dotyczące organizacji imprez sportowych i zajęć kulturalnych.

A zatem, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, ani związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, to nie spełnia przesłanki podmiotowej, określonej w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, tym samym świadczone przez niego usługi polegające m.in. na organizowaniu imprez sportowych na koloniach i obozach nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego brak jest podstaw do analizy pozostałych przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia dla wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl