ITPP1/443-1077/09/AF - Określenie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych w budynku baszty mieszkalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1077/09/AF Określenie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych w budynku baszty mieszkalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 25 lutego oraz 4 marca 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 25 lutego oraz 4 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych.

We wniosku oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan roboty budowlano-montażowe w budynku baszty mieszkalnej, która znajduje się na terenie zespołu staromiejskiego, wpisanego do rejestru zabytków. Prace polegają na przebudowie, nadbudowie i adaptacji budynku na hostel. Zakres dotychczas wykonanych prac obejmuje: wykonanie nadbudowy budynku, tj. demontaż górnego stropu (istniejącego płaskiego dachu), podmurowanie ścian oraz kominów, wykonanie żelbetowego stropu wraz z wieńcami wieńczącymi ściany baszty, wykonanie konstrukcji ram żelbetowych przeznaczonych na pomieszczenie kotłowni, wykonanie konstrukcji dachu spadzistego wraz z jego pokryciem dachówką ceramiczną. Po wykonaniu powyższych prac wystawiono faktury VAT ze stawką 22 %. Ww. usługi nie są pracami konserwatorskimi.

W trakcie prowadzonych prac inwestor zrezygnował z adaptacji baszty mieszkalnej na hostel, postanawiając przywrócić dawną funkcję mieszkalno-usługową. Funkcja mieszkalna - stałego zamieszkania, ma obejmować 4 kondygnacje (część mieszkalna - stałego zamieszkania PKOB 11 ma stanowić 70 % budynku), natomiast funkcja usługowa parter i I piętro. W tym celu inwestor wystąpił do Wydziału Architektury i Budownictwa w sprawie nowych warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie budynku, który będzie pełnił funkcje mieszkalno-usługową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

*

Czy po wydaniu przez Urząd Miejski decyzji ustalającej nowe warunki zabudowy można wystawić faktury korygujące VAT z zastosowaniem stawki podatku 7 % do robót, które zostały wykonane i zafakturowane (przed wydaniem nowej decyzji) ze stawką 22 %.

*

Czy stawka 7 % ma dotyczyć całości prac, czy części dotyczących funkcji mieszkalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, po uzyskaniu nowej decyzji, będzie miał prawo wystawić faktury korygujące VAT ze stawką podatku 7 % do całości wykonanych prac, ponieważ są to usługi remontowo-budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ww. ustawy, 7 % stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (...).

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy zaznaczyć, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Tożsama treść przywołanego przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. znalazła odzwierciedlenie w § 37 obowiązującego rozporządzenia, w którym wskazano, iż w stawkę obniża się do wysokości 7 % w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r.

W celu właściwego zdefiniowania pojęcia "obiektu budownictwa mieszkaniowego" i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatku, należy uwzględniać regulację wynikającą z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego treścią, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z treści złożonego wniosku wynika, że wykonał Pan usługi budowlano-montażowe, polegające na przebudowie, nadbudowie i adaptacji budynku baszty mieszkalnej z pierwotnym przeznaczeniem inwestora na hostel. Zakres dotychczas wykonanych prac obejmuje: wykonanie nadbudowy budynku, tj. demontaż górnego stropu (istniejącego płaskiego dachu), podmurowanie ścian oraz kominów, wykonanie żelbetowego stropu wraz z wieńcami wieńczącymi ściany baszty, wykonanie konstrukcji ram żelbetowych przeznaczonych na pomieszczenie kotłowni, wykonanie konstrukcji dachu spadzistego wraz z jego pokryciem dachówką ceramiczną. Po wykonaniu powyższych prac wystawiono faktury VAT ze stawką 22 %. W trakcie prowadzonych prac inwestor zrezygnował z adaptacji baszty mieszkalnej na hostel, postanawiając przywrócić dawną funkcję mieszkalno-usługową (część mieszkalna - stałego zamieszkania PKOB 11 ma stanowić 70 % budynku). W związku z tym inwestor wystąpił do Wydziału Architektury i Budownictwa w sprawie nowych warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie budynku, który będzie pełnił funkcje mieszkalno-usługową.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że do wykonanych usług budowlano-montażowych zastosowanie znajdzie preferencyjna, 7 % stawka podatku od towarów i usług, w związku z tym możliwe będzie wystawienie faktur korygujących VAT dotyczących dotychczas wykonanych robót, z zastosowaniem ww. stawki podatku.

Ponadto podkreślić należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji przedmiotowego budynku.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl