ITPP1/443-1069/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1069/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności za które otrzymywania jest premia oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacane premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności za które otrzymywania jest premia oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności, sprzedaje towary własnej produkcji (mięso i przetwory mięsne). W tym celu Spółka zawiera ze swoimi kontrahentami umowy o współpracy handlowej, które regulują zasady dostawy (sprzedaży) towarów ich nabywcom, którymi są wielkie sieci handlowe, w tym "M", "R", "T", "K" i inne oraz hurtownie. Umowy te regulują również zasady świadczenia przez kontrahentów na rzecz Spółki usług promocyjno - marketingowych. Z tytułu świadczenia tych usług kontrahenci żądają od Spółki zapłaty premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży ("obrotu").

Premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dobrowolnego, są bowiem uzależnione od konkretnych zachowań kontrahentów. Fakt, że opisanych wyżej wynagrodzeń (premii) nie można skojarzyć z żadną konkretną dostawą towarów, uniemożliwia stosowanie rabatów i dokonywanie odpowiedniej korekty wystawionych przez Spółkę (sprzedawcę) faktur VAT. Wartość wynagrodzenia kontrahenta z tytułu wykonania wyżej opisanych świadczeń uzależniona jest od wielkości sprzedaży towarów Spółki i określona jest procentowo od wartości sprzedaży netto. Celem stosowania opisanego wyżej systemu sprzedaży jest zwiększenie wzajemnych obrotów i intensyfikacja sprzedaży. Kontrahenci dokumentują wynagrodzenia (premie) z tytułu spełniania opisanych wyżej świadczeń fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy premie pieniężne są usługami w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy Spółce przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawo obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w zakresie podatku naliczonego w fakturach, których przedmiotem są premie pieniężne, zważywszy, że zgodnie z art. 88 ust. 3a) punkt 2, pkt 4a) i 4c), prawo obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie przysługuje w przypadku faktur potwierdzających czynności, które nie są opodatkowane albo są zwolnione z podatku; czynności, które nie zostały dokonane lub potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie art. 58 k.c. i 83 k.c.

Zdaniem Spółki zrealizowanie przez kontrahentów określonej wielkości obrotu towarami (produktami), czego konsekwencją jest otrzymanie przez kupującego premii pieniężnej stanowi opodatkowane podatkiem świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka wskazuje, iż takie stanowisko jest oparte na podstawie licznych interpretacji indywidualnych Ministra Finansów (z dnia 19 września 2008 r. znak: IP-PP2-443-1042/08-2/BM, IP-PP2-443-1278/08-2/MK, IP-PP2-443-974/08-2/BM, IP-PP2-443-996/08-2/MK i z dnia 22 września 2008 r. znak: ILPP2/443-569/08-2/TK). Z treści wymienionych interpretacji indywidualnych wynika, iż zastrzeżone w umowach i wypłacane przez dostawców towarów kupującym świadczenia pieniężne, których wysokość uzależniona jest od wartości sprzedaży, są wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Spółka powołuje się na przytoczone w tych interpretacjach indywidualnych argumenty, które wskazują, że udzielane premie są nagrodą dla nabywców towarów za uwzględnienie w swojej ofercie towarów nabywanych od Spółki i osiągnięcie obrotów co najmniej w ilości określonej dolnym progiem. Osiągnięcie założonych progów sprzedaży przez nabywców towarów od Spółki, zmusza nabywców do różnorodnych działań w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów. Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Ponadto z powołanych interpretacji wynika, że w sytuacji gdy pomiędzy stronami transakcji istnieją umowy regulujące wzajemną współpracę, na podstawie których za zrealizowanie określonych w umowach planów zakupów producenci są zobowiązani do wypłaty premii pieniężnych a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dobrowolnego, są bowiem uzależnione od konkretnych zachowań otrzymującego premię, to przedmiotowe premie stanowią rodzaj wynagrodzenia dla kontrahenta za świadczone na rzecz Spółki usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że nabywcy towarów otrzymujący premie pieniężne mają obowiązek wystawiania faktur a Spółka ma prawo odliczania podatku naliczonego z tak wystawionych faktur dotyczących premii pieniężnych. Odliczanie podatku od takich faktur nie podlega ograniczeniom podanym w art. 88 ust. 3a pkt 2a także punkt 4a) i 4c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl