ITPP1/443-1068/13/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1068/13/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości żądania zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych, w terminie 25 dni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości żądania zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych, w terminie 25 dni.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży produkcyjnej. Do celów produkcji wykorzystuje materiały nabywane w Polsce. Następnie wyprodukowane z tych materiałów wyroby sprzedaje w kraju i za granicę. Znaczna część wyrobów jest sprzedawana za granicę. W związku ze specyfiką działalności (zakup materiałów w kraju ze stawką VAT 23% i sprzedażą znacznej części wyrobów za granicę ze stawką VAT 0%) Wnioskodawca co miesiąc wykazuje znaczną kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu bieżącej działalności (w deklaracji VAT-7 poz. 41 oraz 42). W tym przypadku Wnioskodawca zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako podatnik, u którego w danym okresie rozliczeniowym wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, określa w deklaracji, iż żąda zwrotu tej kwoty z urzędu skarbowego na wskazany rachunek bankowy. W powyższej sytuacji termin zwrotu nadwyżki wynosi 60 dni (ze względu na niespełnienie warunków uprawniających do wcześniejszego zwrotu w terminie 25 dni w związku z brakiem opłaty wszystkich faktur na dzień złożenia deklaracji).

Obecnie Wnioskodawca rozpoczął inwestycję polegającą na budowie nowego zakładu produkcyjnego. W nowym zakładzie zamierza rozszerzyć dotychczasową produkcję. Skutkiem realizacji tej inwestycji będzie również utworzenie nowych miejsc pracy. W wyniku realizacji tejże inwestycji będą zakupy inwestycyjne, które będą wskazywane w deklaracji VAT-7 poz. 39 oraz 40. Faktury te w odróżnieniu od faktur wynikających z bieżącej działalności będą opłacane natychmiast (jest to uwarunkowane wymaganiami wynikającymi z umów z dostawcami i usługobiorcami realizującymi wskazaną inwestycję). Co do tych faktur spełniony więc będzie wymóg określony w art. 87 ust. 6 ustawy VAT. W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwrotu kwot podatku naliczonego z tytułu zakupu środków trwałych w terminie 25 dni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości żądania zwrotu kwot podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych, udokumentowanych w całości opłaconymi fakturami, w terminie 25 dni.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niektórych przypadkach ustawodawca umożliwił podatnikom otrzymanie zwrotu podatku w terminie krótszym, a mianowicie w ciągu 25 dni od dnia złożenia rozliczenia. Zwrot podatku w ciągu 25 dni od dnia złożenia deklaracji - na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT - możliwy jest pod warunkiem, że kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT wynika, że przyspieszenie zwrotu podatku jest możliwe wtedy, gdy kwota podatku naliczonego, wykazana w deklaracji podatkowej, została bezpośrednio i w całości zapłacona podatnikowi, będącemu wystawcą faktury. Przepis ten nie stanowi o tym, że podatnikowi przysługuje przyspieszenie zwrotu podatku tylko w sytuacji gdy opłacił wszystkie faktury w danym miesiącu z wszelkich tytułów stanowiących podstawę opodatkowania. Należy zauważyć, iż takie rozumienie wskazanego przepisu daje możliwość wnioskowania o przyspieszenie zwrotu podatku od części podatku naliczonego, całkowicie opłaconego z tytułu nabycia środków, a w odniesieniu do pozostałej kwoty podatku naliczonej z tytułu bieżącej działalności, zastosowania zasad ogólnych, czyli terminów dłuższych.

Zgodnie ze wskazanym przepisem, Wnioskodawca spełnił przesłanki umożliwiające ubieganie się o zwrot podatku w terminie 25 dni, gdyż opłacił wszystkie faktury, będące podstawą do zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych na potrzeby prowadzonej inwestycji. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przeszkód, aby w tej części złożył wniosek o zwrot podatku w terminie krótszym, natomiast w części dotyczącej kwoty podatku z tytułu bieżącej działalności, takiego wniosku nie złożył.

Zwrot podatku w krótszym terminie korzystnie wpłynie na prowadzoną obecnie przez Wnioskodawcę inwestycję, gdyż przyśpieszy budowę zakładu produkcyjnego, a tym samym utworzenie w nim nowych miejsc pracy. Nie ma również wątpliwości, iż w zaistniałej sytuacji, Wnioskodawca dokonując zapłaty należności wszystkich faktur wykazanych w deklaracji, spełnił ustawowe przesłanki niezbędne do ubiegania się o zwrot podatku w terminie 25 dni. Wobec powyższego Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku w terminie 25 dni, wyłącznie od kwoty powstałej z tytułu nabycia środków trwałych na budowę inwestycji. Natomiast dopuszczalne jest, aby z pozostałych tytułów stanowiących podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwrot nastąpił w terminie 60 dni. Nie ma zatem przeszkód, aby Wnioskodawca ubiegał się o zwrot podatku w terminie 25 dni od kwoty podatku z tytułu nabycia środków trwałych na budowę inwestycji, natomiast z pozostałych tytułów w terminie 60 dni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zasady regulujące zwrot bezpośredni nadwyżki podatku naliczonego nad należnym uregulowane są w art. 87 powołanej ustawy.

Stosownie do art. 87 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 87 ust. 2 ww. ustawy zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielonego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

W przypadku wydłużenia terminu na podstawie ust. 2 zdanie drugie, urząd skarbowy na wniosek podatnika dokonuje zwrotu różnicy podatku w terminie wymienionym w ust. 2 zdanie pierwsze, jeżeli podatnik wraz z wnioskiem złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Jeżeli wniosek wraz z zabezpieczeniem został złożony na 13 dni przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, lub później, zwrotu dokonuje się w terminie 14 dni od dnia złożenia tego zabezpieczenia (art. 87 ust. 2a ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

* przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę rozwiązania zawarte w art. 87 ust. 6 ustawy w stosunku do ust. 2 tego artykułu należy stwierdzić, iż uprawnienie do ubiegania się o przyspieszony zwrot różnicy podatku w terminie 25 dni przysługuje po spełnieniu dodatkowych przesłanek przewidzianych w art. 86 ust. 6. Jedną z takich przesłanek, której spełnienie na wstępie warunkuje możliwość ubiegania się o zwrot w przyspieszonym terminie jest, aby kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej (a więc wynikające zarówno z zakupów dotyczących środków trwałych, jak i pozostałych zakupów) wynikały bądź z faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, bądź z zapłaconych dokumentów celnych oraz decyzji, bądź z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma wszystkich kwot podatku naliczonego w danym okresie rozliczeniowym wynikających ze wszystkich zdarzeń, które miały w nim miejsce. Nadwyżka zatem tego podatku naliczonego ("różnica podatku" - expressis verbis), do której odnosi się art. 87 ust. 6 ustawy, dotyczy jej całości. Dopiero wówczas, gdy zajdzie choćby jeden z taksatywnie wymienionych w art. 87 ust. 6 pkt 1-3 ustawy przypadków, obejmujący jednak całą różnicę podatku naliczonego za dany okres rozliczeniowy, podatnik uprawniony jest do wnioskowania o zwrot w skróconym 25-dniowym terminie. To, że przepis ten stanowi lex specialis wobec ogólnej reguły z art. 87 ust. 2 ustawy, nie oznacza wcale, że nie nawiązuje on do całości nadwyżki wykazywanej w deklaracji do zwrotu bezpośredniego. To z kolei powoduje, że nie jest możliwe niejako "rozbijanie" jednej kwoty do zwrotu na rachunek bankowy w dwóch różnych terminach zależnie od tytułu, z którego wynika prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął inwestycję, polegającą na budowie nowego zakładu produkcyjnego. W wyniku realizacji tejże inwestycji będą zakupy inwestycyjne, które będą wskazywane w deklaracji VAT-7 poz. 39 oraz 40. Faktury te w odróżnieniu od faktur wynikających z bieżącej działalności będą opłacane natychmiast (jest to uwarunkowane wymaganiami wynikającymi z umów z dostawcami i usługobiorcami realizującymi wskazaną inwestycję). Co do tych faktur spełniony więc będzie wymóg określony w art. 87 ust. 6 ustawy VAT.

Podkreślić należy, że przepis art. 87 ust. 6 ustawy stanowi o przyspieszeniu terminu zwrotu nadwyżki podatku, o której mowa w art. 87 ust. 2 (a więc nawiązuje do całości nadwyżki wykazanej w deklaracji). Ponadto odnosi się do zadeklarowanych kwot podatku naliczonego wynikających z faktur w całości zapłaconych. Wymóg zapłaty musi być zatem spełniony w odniesieniu do wszystkich faktur, z których wynika podatek naliczony zadeklarowany w danym okresie. Nie jest zatem możliwe przyspieszenie terminów zwrotu tylko względem części nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykazanej w deklaracji.

Analizując zatem przedstawiony stan faktyczny na gruncie zacytowanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy, nie będzie miał możliwości przyspieszenia terminu zwrotu różnicy podatku tylko w stosunku do części nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykazanej w deklaracji, w opisanym przypadku dotyczącej podatku naliczonego z tytułu zakupów inwestycyjnych. Z przepisu art. 87 ust. 6 jednoznacznie wynika, że w ciągu 25 dni urząd zwraca "różnicę podatku, o której mowa w ust. 2", czyli różnicę pomiędzy kwotą wykazanego podatku należnego a kwotą podatku naliczonego, który podatnik ujął w deklaracji. Nie będzie więc możliwości "podziału" w jednej deklaracji kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym i wykazania jej części do zwrotu w terminie przyspieszonym, a w odniesieniu do pozostałej części w terminie 60-dniowym.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl