ITPP1/443-105A/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-105A/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007 r. (data wpływu 7 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki w wysokości 0% stosując art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki w wysokości 0% stosując art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność usługową w zakresie garbowania i farbowania skór futerkowych, głównie dla kontrahentów z krajów UE. Coraz częściej (średnio 5 zleceń miesięcznie) spółka otrzymuje zlecenia na wykonywanie tego samego rodzaju usług od kontrahentów z krajów trzecich. Kontrahenci z krajów trzecich dostarczają towary na których mają zostać wykonane usługi - uszlachetnianie.

Towary z kraju trzeciego są przywożone na teren Niemiec, wszystkie formalności z tym związane na terenie Niemiec wykonuje na zlecenie Spółki spedytor niemiecki. Tam towary zostają objęte procedurą tranzytu i są dostarczane Spółce, która dokonuje ich zgłoszenia w Urzędzie Celnym do procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Po wykonaniu na tych towarach usługi, Spółka dokonuje zgłoszenia przedmiotowych towarów do procedury tranzytu zewnętrznego, następnie dostarcza towary na terytorium Niemiec. Po objęciu towarów procedurą tranzytu zewnętrznego, Spółka zwraca się do Urzędu Celnego z wnioskiem o całkowite rozliczenie i zamknięcie procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń na skutek nadania towarom objętym uprzednio tą procedurą innego przeznaczenia celnego. Wniosek Spółki zawiera numer zgłoszenia celnego do procedury uszlachetniania czynnego oraz numer zgłoszenia celnego do procedury tranzytu zewnętrznego. Urzędem Celnym przeznaczenia w procedurze tranzytu zewnętrznego, którym są obejmowane uszlachetnione przez Spółkę towary jest Urząd Celny w Niemczech. Spółka jako główny zobowiązany realizuje swoje obowiązki wynikające z procedury tranzytu, w terminie dokonuje przedstawienia towarów w Urzędzie Celnym przeznaczenia. W konsekwencji przedmiotowe procedury są zamykane w systemie NCTS, zaś dodatkowo spółka uzyskuje potwierdzenie zamknięcia procedury tranzytu zewnętrznego w postaci dokumentu T1. Po załatwieniu wszystkich formalności (związanych z wywozem uszlachetnionych towarów) w Urzędzie Celnym (wyjścia) oraz Urzędzie Celnym w Niemczech (Urząd Celny przeznaczenia) Spółka stosuje stawkę VAT 0% za wykonaną usługę, stosując art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka właściwie stosuje stawkę VAT 0% stosując art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT oraz czy spełnia wszystkie niezbędne warunki.

Zdaniem wnioskodawcy Spółka ma prawo zastosowania 0% preferencyjnej stawki VAT stosując art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż zostały spełnione wszystkie niezbędne warunki to jest: towary zostały sprowadzone z terytorium kraju spoza terytorium UE, sprowadzono je na teren Polski, towary zostały objęte procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, usługa została wykonana bezpośrednio przez spółkę oraz towary zostały wywiezione z terytorium Polski zgodnie z odpowiednimi przepisami WKC. Prawidłowość wywozu towarów przez Spółkę z terytorium Polski potwierdzona została podczas kontroli Naczelnika Urzędu Celnego. Zgodnie z art. 114 WKC procedura uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń pozwala na poddanie na terytorium UE procesowi uszlachetniania towarów przeznaczonych do powrotnego wywozu poza obszar celny wspólnoty. Towary przez Spółkę uszlachetniane są przywożone w takim celu. Art. 118 WKC określa jakie warunki należy spełnić aby procedura uszlachetniania została zakończona. Zgodnie z tym artykułem organy celne wyznaczają termin, w którym produkty kompensacyjne muszą zostać wywiezione lub powrotnie wywiezione, bądź otrzymać inne przeznaczenie celne. Zgodnie z tym, a stanowisko to potwierdził (podczas kontroli) Urząd Celny - wywóz jest równoznaczny z nadaniem innego przeznaczenia celnego. Przeznaczenie celne oznacza art. 4 pkt 15 między innymi objęcie towaru inną procedurą celną, a tym jest również tranzyt zewnętrzny (pkt 16). Do tej właśnie procedury spółka zgłasza towary wywożone z terytorium Polski (jest to postępowanie zgodne z przepisami WKC). Spółka nie posiada dokumentu papierowego potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Polski poza teren UE, gdyż wszystkie procedury zamykane są elektronicznie w systemie NCTS, który nie daje możliwości wygenerowania dokumentu papierowego. W momencie zamknięcia polskiego T1 (tranzytu zewnętrznego) towar jest pod dozorem Urzędu Celnego w Niemczech, który nadzoruje wywóz towarów poza Terytorium Wspólnoty. Zdaniem Spółki art. 83 ust. 7 pkt 1 nie obliguje do posiadania dokumentu (papierowego) potwierdzającego wywóz towarów w przeciwieństwie do art. 83 ust. 7 pkt 2-7 i ust. 9. Zgodnie z ustawą cytujemy "jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych", ponieważ wszystkie czynności od początku do końca odbywają się pod nadzorem celnym, to ich wywóz odbył się zgodnie z przepisami celnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl przepisów art. 27 ust. 2 pkt 3d ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jednak zgodnie z zapisem art. 19 ust. 4 jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Co do zasady - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów.

W oparciu o art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych.

Istota przedmiotowej procedury sprowadza się do wyprowadzenia poza obszar celny Wspólnoty towarów, które zostały sprowadzone na terytorium kraju, w celu wykonania na nich usług uszlachetnienia.

Wobec powyższego w chwili wystawienia faktury podatnik ma możliwość opodatkowania świadczonych usług stawką podatku VAT w wysokości 0%, o ile spełni warunki określone w art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT. Jeżeli jednak do chwili, w której podatnik będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług, nie spełni ww. warunków t.j. towar nie zostanie wywieziony poza terytorium wspólnoty, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych - wówczas usługi świadczone przez podatnika podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej.

Aby zastosować stawkę VAT w wysokości 0%, musi być spełniona następująca przesłanka: wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty musi nastąpić zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych. Jest to niezbędny warunek aby Spółka miała prawo do zastosowania stawki w wysokości 0%. Zatem w celu zastosowania preferencyjnej stawki należy udokumentować wywóz towarów poza teren Wspólnoty.

W ustawie o VAT nie określono formy, która stanowi takie potwierdzenie, ale musi ono być zgodne z postanowieniami Dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 r. nr 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L 347/1), która w art. 147 stanowi, iż dowodem w przypadku eksportu jest faktura lub inny zastępujący ją dokument potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terenu Wspólnoty.

Ze stanowiska przedstawionego przez Spółkę wynika, iż towary z kraju trzeciego są przywożone na teren Niemiec, po objęciu procedurą tranzytu dostarczane są Spółce, która dokonuje ich zgłoszenia w Urzędzie Celnym do procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Po zakończeniu usługi dokonuje zgłoszenia towarów do procedury tranzytu zewnętrznego, czym zamyka procedurę uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń (nadanie towarom innego przeznaczenia celnego). Wniosek o całkowite rozliczenie i zamknięcie procedury uszlachetniania zawiera numer zgłoszenia celnego (do procedury uszlachetniania czynnego) oraz numer zgłoszenia celnego do procedury tranzytu zewnętrznego. Spółka wskazała jako urząd przeznaczenia w procedurze tranzytu zewnętrznego Urząd Celny w Niemczech. Ww. procedura tranzytu zewnętrznego zamykana jest elektronicznie w systemie NCTS, a dodatkowo Spółka posiada dokument towarzyszący T1. Zdaniem Spółki stosowane procedury przy wywozie uszlachetnionych towarów są zgodne z przepisami prawa celnego (co zostało potwierdzone kontrolą przeprowadzoną przez Naczelnika Urzędu Celnego).

Z opisu stanowiska wnioskodawcy wynika, iż prawidłowość wywozu towarów przez Spółkę potwierdzona została przez Naczelnika Urzędu Celnego w odniesieniu do wywozu towarów z terytorium Polski. Spółka nie posiada dokumentu papierowego potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Polski poza teren Wspólnoty, gdyż procedury zamykane są elektronicznie w systemie NCTS (nie ma możliwości wygenerowania dokumentu papierowego). Za pomocą tego systemu zamykana jest procedura uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Spółka posiada dokument towarzyszący T1, z którego wynika, iż zamknięto procedurę tranzytu zewnętrznego.

Prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% stosując art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT jak wynika z przepisów prawa podatkowego istnieje pod warunkiem, iż towar opuścił terytorium Wspólnoty. Jak wynika z przedstawionego opisu Spółka dysponuje wyłącznie dokumentami dotyczącymi zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz zamknięcia procedury w transporcie zewnętrznym. Spółka nie wskazała aby dysponowała dokumentem (zgodnie z prawem celnym), który mógłby stanowić podstawę do stwierdzenia, iż przedmiotowe towary opuściły terytorium Wspólnoty Europejskiej.

A zatem Spółka nie dysponuje dokumentacją, która pozwoliłaby na wskazanie momentu opuszczenia towarów poza terytorium Wspólnoty, co jest jednym z warunków koniecznych do uznania, iż przysługuje prawo do zastosowania preferencyjnej stawki, w konsekwencji powyższego nie ma prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% stosując art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza stosowanych procedur związanych z wywozem uszlachetnionych towarów na gruncie prawa celnego nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którą Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy scharakteryzowane we wniosku procedury związane z wywozem, tranzytem oraz dokumentacją tych zdarzeń, o których mowa w przepisach art. 4 pkt 15 i 16, art. 114, art. 118 oraz art. 793 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny są prawidłowe. Wskazuje się, iż kwestie dotyczące procedur celnych podlegają ocenie zgodnie z art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl