ITPP1/443-1057/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1057/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2009 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szkoła od dnia 1 stycznia 2001 r. jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (wartość sprzedaży przekroczyła łącznie równowartość 10 000 euro - próg zwolnienia od podatku od towarów i usług). Jednakże uwzględniając fakt, że ok. 90% tej kwoty stanowiła sprzedaż posiłków przez stołówkę szkolną - Szkoła niesłusznie zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT.

W ramach zadań oświatowych i statutowych, w stołówce szkolnej wydawane są (za odpłatnością w różnej wysokości) posiłki dla uczniów i pracowników Szkoły. Stołówka nie jest prowadzona przez inny podmiot gospodarczy, ani przez gospodarstwo pomocnicze przy szkole, ani też nie przygotowuje posiłków na odrębne zlecenie innych podmiotów. Usługi tego rodzaju zostały zakwalifikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Kwalifikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupy usług z zakresu edukacji (symbol PKWiU: 80). Są to usługi zwolnione od podatku od towarów i usług (zostały wymienione w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Ponadto Wnioskodawca wynajmuje swoje pomieszczenia innym podmiotom gospodarczym, jednak kwoty uzyskane za wynajem są stosunkowo małe (same, bez sprzedaży posiłków nie przekraczają kwoty 50 tys. zł.)

Całkowita sprzedaż roku 2008 zamknęła się w kwocie 102.894,92 zł, z czego sprzedaż w zakresie wyżywienia stanowiła kwotę 91.508,41 zł, tj. 88,93%. W bieżącym roku również przewidywany jest ok. 90-procentowy udział sprzedaży stołówki w ogólnej kwocie sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy sprzedaż usług podlegających opodatkowaniu (najem pomieszczeń) nigdy nie przekroczyła progu zwolnienia od podatku VAT, a zarejestrowanie podatnika nastąpiło na skutek braku jednoznacznej interpretacji odnośnie kwalifikacji usług świadczonych przez stołówki szkolne, Wnioskodawca ma prawo ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwota sprzedaży opodatkowanej nie przekracza progu zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Szkoła od dnia 1 stycznia 2001 r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi edukacyjne, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 80, w ramach których wydawane są posiłki przez stołówkę szkolną, na rzecz swoich uczniów i pracowników. Sprzedaż z tego tytułu traktowana jest jako sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (załącznik nr 4 do ustawy, pozycja 7). Dodatkowo Szkoła uzyskuje obrót opodatkowany z tytułu wynajmu pomieszczeń, jednakże wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekracza progu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca nie uzyskuje obrotu ze sprzedaży opodatkowanej przekraczającego łącznie w roku podatkowym kwoty 50.000 zł, to na mocy art. 113 ust. 11 może ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w ust. 1.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl