ITPP1/443-1045/14/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1045/14/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 2 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, polegającego na budowie kanalizacji deszczowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, polegającego na budowie kanalizacji deszczowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada nadany numer NIP. Zadania z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej realizuje P. Sp. z o.o., którego Gmina jest udziałowcem. Gmina opracowuje projekt budowlany kanalizacji deszczowej z przyłączami deszczowymi w ulicy F. W ramach projektowanej przebudowy ulicy projektuje się odprowadzenie wód opadowych z powierzchni w sposób zorganizowany wpustami deszczowymi. Ścieki deszczowe z projektowanej drogi zatok parkingowych i chodników odprowadzane będą do projektowanej kanalizacji deszczowej w ulicy O. (dz. Nr 80/1), będącej w Zarządzie Dróg Wojewódzkich. Po zakończeniu inwestycji Gmina zamierza oddać kanalizację deszczową wraz z przyłączami deszczowymi odpłatnie w dzierżawę P. Spółki z o.o., której Gmina jest udziałowcem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W jaki sposób Gmina będzie miała prawo odzyskać VAT z faktur dotyczących tego projektu. Czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT w całości z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dotyczących całej inwestycji, czy tylko z faktur dotyczących kanalizacji deszczowej, a pozostałe prace przygotowawcze, takie jak: roboty pomiarowe, rozebranie nawierzchni chodników, przestawienie krawężników, odtworzenie nawierzchni z kostki kamiennej, przepusty wykonane wykopem nie będą mogły zostać odliczone... A może całość inwestycji należałoby rozliczyć zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatkowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego ze wszystkich faktur podatku VAT, ponieważ projekt zakłada przebudowę ulic w celu wykonania kanalizacji deszczowej z przyłączami deszczowymi w ulicy F. Przekazanie odpłatnie w dzierżawę tej inwestycji daje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dotyczących całej inwestycji, bez rozdzielania na faktury dotyczące kanalizacji deszczowej i pozostałych robót, takich jak: rozebranie nawierzchni chodników, przestawienie krawężników, odtworzenie nawierzchni z kostki kamiennej, przepusty wykonane wykopem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje inwestycję, polegającą na przebudowie ulicy w celu wykonania w niej kanalizacji deszczowej wraz z przyłączami deszczowymi. Po wykonaniu tej inwestycji Gmina zamierza przekazać odpłatnie powstałą infrastrukturę w dzierżawę P. Sp. z o.o. Z treści wniosku wynika, że zakupy towarów i usług dokonane, w związku z realizacją niniejszej inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Gminy dotyczą możliwości odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dotyczących całej inwestycji, w tym możliwości odliczenia podatku z faktur dotyczących prac przygotowawczych, takich jak: roboty pomiarowe, rozebranie nawierzchni chodników, przestawienie krawężników, odtworzenie nawierzchni z kostki kamiennej, przepusty wykonane wykopem.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe na tle powołanych wyżej przepisów, stwierdzić należy, że skoro wszystkie wymienione we wniosku wydatki związane z pracami pomiarowymi, rozebraniem nawierzchni chodników, przestawieniem krawężników, odtworzeniem nawierzchni z kostki kamiennej oraz wykonaniem przepustów, zostały poniesione w celach realizowanego projektu w zakresie wykonania kanalizacji deszczowej wraz z przyłączami deszczowymi, a powstała w ten sposób infrastruktura zostanie w całości oddana w dzierżawę Spółce, to w tak przedstawionym stanie faktycznym Gminie, jako zarejestrowanemu podatnikowi VAT będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione na ten cel wydatki, zgodnie z powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl