ITPP1/443-1043/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1043/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "B.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest uczestnikiem sieci X. ustanowionej przez Komisję Europejską w ramach programu XX. na lata 2007-2013, zatwierdzonej decyzją Parlamentu Europejskiego z 2006 r. Uczestnicy Sieci X. zostali wybrani przez Komisję Europejską w drodze konkursowej, wszczętej na podstawie zaproszenia do składania wniosków, z obszaru wszystkich Państw Członkowskich i zorganizowali Konsorcja, które reprezentują upoważnieni Koordynatorzy Konsorcjów, działający w imieniu i na rzecz pozostałych uczestników. W Polsce ustanowiono 4 Konsorcja, a jednym z nich jest Konsorcjum B., grupujące 9 instytucji z Zachodniej Polski, spośród których Stowarzyszenie występuje jako jeden ze współpartnerów. Liderem Konsorcjum jest P. Zadania, jakie są realizowane w ramach Sieci X, wynikają z Ramowej Umowy o Współpracy nr: x, podpisanej w imieniu Stowarzyszenia przez Lidera z Komisją Europejską, którą dla realizacji tego projektu reprezentuje A.

Stowarzyszenie wchodzi w skład Konsorcjum B. i uczestniczy w realizacji projektu X na mocy umów zawartych z Komisją Europejską: - umowy ramowej (XYZ), jak również umowy zawartej z P., dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków X. Minister Gospodarki powierzył powyższej instytucji realizację zadania, polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia.

Projekt przewiduje świadczenie usług na rzecz MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) w następujących obszarach działań:

1.

usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy gospodarczej firm i umiędzynarodowienia,

2.

usługi w zakresie innowacji i transferu technologii oraz wiedzy,

3.

usługi w zakresie zachęcania MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) do uczestnictwa w 7P. na rzecz rozwoju technologicznego i innowacji.

Formą realizacji ww. usług jest: udzielanie indywidualnych konsultacji, informacji i doradztwa specjalistycznego w odniesieniu do klientów: MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw), organizacja seminariów, szkoleń, warsztatów, konferencji oraz misji gospodarczych i spotkań kooperacyjnych, redagowanie i publikowanie artykułów w prasie lokalnej oraz na stronie internetowej sieci X, tworzenie oraz drukowanie materiałów promocyjnych z opisem usług X.

Projekt realizowany jest na "zasadzie nieodpłatności" dla beneficjentów ostatecznych. Pozyskana na ten cel dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt non profit), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu jest oparte o zasadę zwrotu poniesionych kosztów. Na pokrycie tych kosztów, uznanych za koszty kwalifikowane projektu, Stowarzyszenie otrzymuje od Komisji Europejskiej dotację w wysokości 60%, która przekazuje środki na wskazany w umowie rachunek umowy Koordynatora, który z kolei - będąc do tego upoważniony - przekazuje środki poszczególnym partnerom Konsorcjum. W pozostałych 40% finansowanie projektu dokonywane jest ze środków Budżetu Państwa, w formie bezzwrotnego wsparcia przekazywanego partnerom przez Koordynatora, na podstawie stosownej umowy zawartej z P. Kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT, zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacja projektu pod warunkiem, że wnioskodawca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z jej celami statutowymi zajmuje się m.in.:

* działaniami na rzecz zwiększania aktywności gospodarczej w regionie,

* prowadzeniem działalności oświatowej i edukacyjnej,

* doradztwem i udzielaniem informacji potencjalnym projektodawcom polskim i zagranicznym w ramach programów rozwojowych i wspólnych polityk UE,

* działaniami na rzecz integracji europejskiej i współpracy z europejskimi instytucjami,

* konsultacjami dla przedsiębiorców w ramach przygotowania projektów wspierających podmioty gospodarcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opodatkowane podatkiem VAT zakupy towarów i usług, dokonywane w zakresie niezbędnym dla realizacji celów projektu pn. "B.", upoważniają Stowarzyszenie do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, zawartego w tych towarach i usługach zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta została określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem podatek ten naliczono, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest aby związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi był bezpośredni i bezsporny.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a więc w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nieopodatkowanych tym podatkiem. Wykonywane w związku z realizacją projektu czynności, ze względu na ich nieodpłatność, zaliczyć należy do nieopodatkowanych podatkiem VAT. Reguluje to przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto, jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy, opodatkowanie VAT świadczeń nieodpłatnych może nastąpić tylko, gdy nie mają one związku z prowadzonym przedsiębiorstwem i dodatkowo przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli chociaż jeden z tych warunków nie jest spełniony, nieodpłatne świadczenie usługi nie podlega VAT.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę usługi musi łączyć z odbiorcą (beneficjentem) stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Ponadto wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje zlecenie.

Ponieważ z analizy przedstawionego stanu faktycznego i prawnego wynika, że wykonywane przez Stowarzyszenie czynności przy realizacji projektu pn. "B.", nie są opodatkowane, stąd podatek zawarty w zakupywanych towarach i usługach dla wykonywania tych czynności, nie podlega odliczeniu od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl