ITPP1/443-1042/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1042/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 18 i 20 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 i 20 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 10 grudnia 2009 r. Wnioskodawca zawarł z Gminą umowę - "uzgodnienie". W oparciu o treść tej umowy Wnioskodawca wykonał następujące czynności:

1.

przygotował, przeprowadził i udzielił zamówienie publiczne na dostawę i montaż projektora cyfrowego z funkcją 3D,

2.

przeniósł własność przedmiotu zamówienia na Gminę,

3.

zawarł umowę użyczenia.

W dniu 5 lutego 2010 r. zawarto aneks nr 1 do ww. umowy uzgodnienie, zgodnie z którym m.in. "strony postanawiają, że w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r. każdej z nich przysługiwać będzie umowne prawo odstąpienia od umowy przenoszącej własność oraz zobowiązującej do zwrotu kosztów montażu projektora cyfrowego, ze skutkami wynikającymi z art. 395 Kodeksu cywilnego".

Dowodem wykonania zamówienia jest protokół odbioru i wystawiona przez Spółkę, która dostarczyła i zamontowała projektor cyfrowy 3D, faktura zakupu z 25 stycznia 2010 r. na kwotę 440.000 zł netto + VAT 96.800 zł, z terminem płatności 8 lutego 2010 r., (otrzymana przez Wnioskodawcę w dniu 2 lutego 2010 r. i opłacona w terminie). Następnie, w oparciu o treść umowy "uzgodnienia" z dnia 10 grudnia 2009 r. przeniesiono na Gminę własność przedmiotu zamówienia. Potwierdzeniem tej czynności jest faktura sprzedaży z dnia 8 lutego 2010 r. Tzw. "refakturę" wystawiono na kwotę 440.000 zł + VAT 96.800 zł z terminem płatności 22 lutego 2010 r., którą Gmina opłaciła w terminie.

W deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2010 r. wykazano sprzedaż (w lutym) i zakup (wpływ w lutym), który był w tej czynności obojętny na wartość podatku VAT do odprowadzenia do Urzędu Skarbowego, ze względu na takie same wartości w zakupie (VAT-96.800 zł), jak i sprzedaży (VAT +96.800 zł).

Taki stan faktyczny był zgodny z Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2010 r., gdzie w załączniku nr 9 wskazana jest jednostka realizująca lub koordynująca program - Wydział Kultury, Sportu i Turystyki. Natomiast obecnie ww. Uchwała została zmieniona Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie zmiany budżetu miasta na rok 2010 r. W tym przypadku zmieniono jednostkę (dysponenta) realizującą program zadania celowego na "S.". Rozwiązano umowę użyczenia. W dniu 29 września 2010 r. Wnioskodawca złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży z dnia 8 lutego 2010 r. Jednocześnie wystawiono korektę faktury sprzedaży z dnia 29 września 2010 r., którą Gmina przyjęła w dniu 30 września 2010 r. W tym samym dniu Wnioskodawca złożył wniosek rozliczający dotację celową w ramach Uchwały Rady Miejskiej z dnia 29 czerwca 2010 r., korygując wzajemnie własne płatności.

W deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r. wykazano skorygowaną sprzedaż i zakup (z pozostałych nabyć - zmniejszenie wartości o VAT 96.800 zł, na środek trwały + 96.800 zł), wykazano nadpłatę podatku do odzyskania z Urzędu Skarbowego na następny okres, do momentu uzyskania prawnie wiążącej niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w wyżej wymienionych okolicznościach Wnioskodawca ma prawo do korekty podatku należnego oraz korekty VAT naliczonego (jako własny środek trwały) w miesiącu wrześniu 2010 r. czy też w lutym 2010 r., jeśli zakup tego projektora cyfrowego 3D wraz z montażem służyć będzie czynnościom w całości opodatkowanym, a pieniądze otrzymał z dotacji celowej od Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie rozliczenia podatku naliczonego (z pozostałych nabyć do środków trwałych), ma prawo do korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2010 r. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7 dotyczącej sprzedaży w miesiącu otrzymania potwierdzenia korekty faktury sprzedaży, t.j. w miesiącu wrześniu 2010 r., skąd powstaje nadpłata podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z zapisu art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 powołanej ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak wynika z zapisu art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z zapisu art. 29 ust. 4b ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c).

Z powołanych przepisów wynika, iż warunkiem bezwzględnym, dającym prawo do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania w związku z wystawieniem faktury korygującej jest fakt posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia jej odbioru przez kontrahenta. Tym samym, Wnioskodawca może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem faktury korygującej wyłącznie w sytuacji, kiedy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał potwierdzenie odbioru tego dokumentu. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uprawnia Wnioskodawcę do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.).

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (...).

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11).

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13).

Z art. 86 ust. 15 ustawy wynika, iż do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji podatkowej.

Stosownie do treści art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2).

Zgodnie z art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych (art. 81b § 2).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady dotyczące wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 powołanego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2, zgodnie z zapisem § 13 ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Jak wynika natomiast z treści art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z zawartą z Gminą umową (uzgodnieniami) z dnia 10 grudnia 2009 r. Wnioskodawca dokonał na podstawie faktury VAT z 25 stycznia 2010 r. (data otrzymania przez Wnioskodawcę: 2 lutego 2010 r.) zakupu projektora 3D, który następnie został sprzedany na podstawie faktury VAT z 8 lutego 2010 r. na rzecz Gminy. Zarówno zakup, jak i sprzedaż zostały przez Wnioskodawcę rozliczone w deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc luty 2010 r. Następnie, realizując postanowienia zawartej umowy (uzgodnień), Gmina przekazała zakupiony projektor w nieodpłatne użyczenie Wnioskodawcy. W związku z tym, iż w dniu 29 czerwca 2010 r. Rada Miasta dokonała zmian w uchwale z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie budżetu miasta na rok 2010, w wyniku czego zmieniono jednostkę (dysponenta) realizującą program zadania celowego (pierwotnie Wydział Kultury, Sportu i Turystyki, po zmianach: Wnioskodawca) rozwiązano umowę użyczenia, a w dniu 29 września 2010 r. Wnioskodawca złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży z dnia 8 lutego 2010 r. wystawiając w tym samym dniu korektę faktury sprzedaży, którą Gmina przyjęła w dniu 30 września 2010 r. Jednocześnie Wnioskodawca złożył wniosek rozliczający dotację celową w ramach Uchwały Rady Miejskiej z dnia 29 czerwca 2010 r., korygując wzajemnie własne płatności.

Należy wskazać, iż zapis art. 395 § 1 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przewiduje, iż można zastrzec, że jednej lub obu stronom przysługiwać będzie w ciągu oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy. Prawo to wykonywa się przez oświadczenie złożone drugiej stronie.

W razie wykonania prawa odstąpienia umowa uważana jest za nie zawartą. To, co strony już świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Za świadczone usługi oraz za korzystanie z rzeczy należy się drugiej stronie odpowiednie wynagrodzenie (art. 395 § 2).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż stosownie do uregulowań zawartych w cytowanym art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Odnosząc się zatem do przedstawionych we wniosku okoliczności należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca posiadał potwierdzenie otrzymania przez Gminę wystawionej korekty faktury sprzedaży przed terminem złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2010 r., to ma prawo do dokonania korekty sprzedaży w deklaracji za ten miesiąc.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazano ponadto, iż Wnioskodawca rozliczył podatek naliczony w związku z zakupem projektora 3D, służącego wykonywaniu wyłącznie czynności opodatkowanych, w deklaracji VAT-7 za miesiąc luty, jako pozostałe zakupy. W związku z zaistniałymi w późniejszym terminie okolicznościami, t.j. rozwiązaniem umowy użyczenia oraz odstąpieniem od umowy sprzedaży, w drodze deklaracji VAT-7 Wnioskodawca dokonał korekty nabyć i podatku naliczonego od zakupu, zmniejszając pozostałe zakupy a zwiększając kwotę środków trwałych.

Nie oceniając zaistniałej sytuacji pod kątem zgodności z przepisami podatku dochodowego od osób prawnych należy stwierdzić, iż proponowany sposób korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2010 r., polegający na przeniesieniu wartości netto i podatku naliczonego z pozycji deklaracji dotyczących nabycia towarów i usług pozostałych do pozycji dotyczących nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika środków trwałych, mimo iż ta czynność nie wpływa na wysokość dokonanego odliczenia, w ocenie tutejszego organu, można przyjąć za prawidłowy.

Końcowo należy nadmienić, iż tut. organ nie ustosunkował się do kwestii powstania ewentualnej nadpłaty w podatku VAT, jako że kwestia ta pozostaje poza zakresem postępowania w przedmiocie wydania interpretacji indywidualnej.

Ewentualna ocena prawidłowości powstałej nadpłaty może być jedynie przedmiotem postępowania prowadzonego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl