ITPP1/443-1041/14/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1041/14/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "......"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa.....jako instytucji zarządzającej Programem Operacyjnym... na lata 2007-2013 z wnioskiem o dofinansowanie projektu "........". Projekt zakwalifikowano do dofinansowania. Realizatorem działania są:

* Starostwo Powiatowe w...,

* Powiatowy Zarząd Dróg w....- powiatowa jednostka organizacyjna, powołana do zarządzania drogami powiatowymi. Efektem realizacji zadania będzie: wybudowanie 0,91 km nowej drogi oraz 2 skrzyżowań typu rondo, wybudowanie 6 sztuk azyli bezpieczeństwa, wybudowanie 10 przejść dla pieszych, 27 sztuk punktów oświetleniowych plus 2 sztuki kandelabrów, wybudowanie 1346 m ścieżek rowerowych, 1885 m chodników, długość wybudowanej kanalizacji deszczowej to 970 m, a wodociągowej to 276 m. Realizacja zadania wymaga poniesienia kosztów, w tym kwalifikowanych. Wydatki kwalifikowane są w 66,37% zrefundowane przez instytucję zarządzającą RPO.... Wydatkami kwalifikowanymi w ramach projektu są wydatki na: roboty budowlano-montażowe, inżyniera kontraktu, audyt zewnętrzny, promocje - roboty budowlane, promocje - inżyniera kontraktu. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem inwestycji drogowej będzie Powiat..., który zapewni trwałość projektu przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia projektu. Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonywane są zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych oraz ustawą o finansach publicznych w zakresie obowiązywania ww. ustaw. Całkowity koszt realizacji projektu wyniesie 7.911.154,39 zł. Płatnikiem wszystkich faktur jest Powiatowy Zarząd Dróg w.....- jednostka organizacyjna Powiatu. Wnioskodawca nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT naliczonego w ramach realizowanego projektu. Wnioskodawca nie jest " płatnikiem " VAT na podstawie art. 15 ust. 6 oraz " art. 1 ust. 2 " ustawy o podatku od towarów i usług. W 2013 r. NSA w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę (I FPS 1/13) o następującej treści: "w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług ". Obecnie istniałaby możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przez powiat, który jest zawarty w fakturach zakupu w jednostce, jeśli Wnioskodawca przygotuje dla powiatu cząstkową deklarację VAT-7. Nie ma jednak ostatecznego stanowiska Ministra Finansów w tej sprawie. Dlatego do dnia dzisiejszego Wnioskodawca działa w oparciu o przepisy ustawy przedstawione w stanie faktycznym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizując zadanie Powiatu....o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych "......", może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją wyżej opisanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowy Zarząd Dróg......realizując zadania publiczne w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów (sprzedaży) związanych z czynnościami opodatkowanymi. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne, w związku z tym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług projekt nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Ponadto nie ma zastosowania rozdział 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Nawet jeśli Minister Finansów wyda ostateczną interpretację w związku z wyżej przytoczoną uchwałą NSA, gdzie potencjalnie Powiat.....mógłby w jakiejś części skorzystać z podatku VAT, to prawo nie działa wstecz, ta konkretna uchwała NSA działa tylko w przyszłość, a ponadto Minister Finansów stwierdził w komunikacie, że "nie będą kwestionowane dotychczasowe rozliczenia gminnych jednostek budżetowych jako podatników VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, że Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie projektu "..........". Realizatorem zadania jest Wnioskodawca - powiatowa jednostka organizacyjna powołana do zarządzania drogami powiatowymi. Efektem realizowanej inwestycji będzie wybudowanie 0,91 km nowej drogi oraz 2 skrzyżowań typu rondo, wybudowanie 6 sztuk azyli bezpieczeństwa, wybudowanie 10 przejść dla pieszych, 27 sztuk punktów oświetleniowych plus 2 sztuki kandelabrów, wybudowanie 1346 m ścieżek rowerowych, 1885 m chodników, długość wybudowanej kanalizacji deszczowej to 970 m, a wodociągowej to 276 m. Droga stanowi majątek Powiatu. Płatnikiem wszystkich faktur jest Wnioskodawca.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że w odniesieniu do przedmiotowego zadania nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazano wyżej - obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jednym z podstawowych warunków jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów dokonanych przez podatnika z wykonanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego - jak słusznie wskazano - Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania.

Wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia objęta pytaniem, natomiast nie podlegały ocenie wnioski płynące z powołanej przez Wnioskodawcę uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 1/13 gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl