ITPP1/443-1041/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1041/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu w ramach przedsięwzięcia, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 6.4 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007 - 2013.

W ramach powyższego projektu Gmina realizuje inwestycję w dwóch lokalizacjach. Port jachtowy - marina przewidziany jest w rejonie pomiędzy istniejącym molo (Port Pasażerski), a turystycznym mostem pieszym. Zaplecze portu jachtowego powstaje na terenie i w sąsiedztwie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Realizowana inwestycja jest usytuowana na terenie objętym ochroną zabytków. Zakres inwestycji obejmuje:

1.

budowę portu jachtowego (w tym rozbiórkę istniejących dróg i placów, skucie i ponowne wykonanie nawierzchni pirsu (ok. 200 m 2) i nabrzeży (ok. 170 m 2); budowę dwóch budynków: klubowego i socjalno-sanitarnego, pow. użytkowa 2 x 412 m 2; zakup i posadowienie falochronu o długości 275 mb; zakup i posadowienie na palach kotwiących 7 pomostów pływających o długości ok. 565 mb głębokość techniczna 3,2 m; montaż wyposażenia pontonów; zagospodarowanie terenu; doprowadzenie mediów: instalację wodno-kanalizacyjną, deszczową, elektryczną; prace pogłębiarskie).

2.

budowę zaplecza technicznego portu jachtowego, w tym rozbiórkę istniejących obiektów; budowę 2 nowych hangarów, łącznie o pow. ok. 1500 m 2; odnowienie nabrzeża basenu; wykonanie zaplecza dla portu jachtowego, w skład którego wchodzi: stacja paliw, stanowisko żurawia, zbiornik na wody zaolejone, przepompownia, punkt odbioru ścieków oraz dwa hydranty; zagospodarowanie terenu przystani: tereny zielone (2434 m 2), jezdnie główne manewrowe, chodniki i ciągi piesze, place, podjazdy do budynków, przełożenie nawierzchni, wzmocnienie konstrukcji ciągów pieszo-jezdnych i placu manewrowego (ok. 10.000 m 2); oświetlenie basenu, doprowadzenie mediów: instalacji wodno-kanalizacyjnych, deszczowej, elektrycznej; wykonanie prac czerpalnych, zapewnienie głębokości technicznej 3,2 m. Całkowita powierzchnia obszaru inwestycji ok. 116.000 m 2; w tym fragmenty w części lądowej o łącznej pow. 32.000 m 2 i dwa fragmenty w części wodnej o łącznej powierzchni całkowitej 84.000 m 2.

Basen jachtowy zaplanowano na 240 jachtów. Termin zakończenia inwestycji przypada na 10 listopada 2011 r.

Projekt jest elementem wdrażania Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie do 2015 r. zrealizowanej przez Organizację Turystyczną. Jest to największy, realizowany projekt dotyczący turystyki wodnej w skali całego kraju. Charakteryzuje się on unikatowością i wyjątkowością nie tylko w skali Województwa, na terenie którego jest realizowany, ale również całego kraju. Z racji przygranicznego położenia Regionu, nowopowstała oraz zmodernizowana infrastruktura, będzie stanowiła korzystną ofertę dla mieszkańców Niemiec, licznie odwiedzających te tereny w celach turystycznych. Należy podkreślić, że jest to kompleksowe, sieciowe przedsięwzięcie, polegające na budowie nowych bądź modernizacji istniejących już portów i przystani. Projekt nie ma swojego odpowiednika wśród realizowanych, bądź planowanych do realizacji przedsięwzięciach w Polsce. Jest pierwszą na tak dużą skalę inicjatywą, wykorzystującą walory środowiska przyrodniczego, tradycje oraz korzystne położenie geograficzne obszaru, na którym jest realizowany.

Realizacja ww. projektu przyczyni się do zróżnicowania oferty turystycznej Województwa. Należy w tym miejscu podkreślić, że przedsięwzięcie będzie polegało na modernizacji istniejącej już bazy turystycznej oraz poszerzenie dotychczasowej oferty o nowe lokalizacje. Wybudowane zostaną mariny i porty turystyczne, zmodernizowane zostaną mariny i przystanie jachtowe (Marina, Przystań Jachtowa) oraz Port Jachtowy.

Projekt przyczyni się do zróżnicowania oferty turystycznej zarówno w skali województwa, jak i całego kraju, wprowadzając nowe możliwości budowy ofert żeglarstwa śródlądowo-morskiego oraz turystyki wodno-lądowej w oparciu o atrakcyjne, zróżnicowane akweny oraz unikalne atrakcje przyrodnicze i historyczne. Z uwagi na jego kompleksowy charakter, ponadregionalny zasięg oddziaływania, bogactwo i unikalny charakter, ma szansę funkcjonowania jako sztandarowa atrakcja turystyki polskiej, wzbudzająca zainteresowanie nowych rynków, szczególnie żeglarzy z Niemiec.

Przedmiotowy projekt z pewnością stanowić będzie atrakcyjną ofertę turystyczną ze względu na organizację na terytorium Polski Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Warto raz jeszcze podkreślić, że przedsięwzięcie ma charakter sieciowy, a jego zasięg oddziaływania jest ponadregionalny. Stworzona infrastruktura przystani turystycznych oraz jednostki pływające, mogą stanowić zaplecze noclegowe dla gości odwiedzających Polskę w czasie trwania imprezy. Ważnym aspektem są również komunikacyjne węzły morskie i dodatkowe przejścia graniczne dla obsługi ruchu turystycznego, w tym związanego z EURO 2012, stworzone w związku z realizacją Projektu. Projekt ma znaczący wpływ na wzrost zainteresowania turystyką żeglarską. Dostępność infrastruktury turystycznej jest czynnikiem determinującym rozwój zainteresowań tym rodzajem turystyki.

Inwestycja powyżej opisana należy do zadań własnych gminy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej związanych z realizacją zadań w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nowowybudowane obiekty, powstałe w ramach projektu pozostaną w całości majątkiem Gminy. Po zakończeniu projektu port jachtowy wraz z zapleczem oddany zostanie w dzierżawę spółce komunalnej ze 100% udziałem Gminy. Gmina będzie uzyskiwała opodatkowane przychody z tytułu dzierżawy całego obiektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach w związku z budową ww. inwestycji (m.in.: od poniesionych nakładów na wytworzenie majątku w ramach projektu w postaci portu jachtowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, z tytułu częściowo wykonanych robót budowlanych przy budowie portu jachtowego, z faktury częściowej za usługi związane z funkcją inżyniera kontraktu nadzorującego pracę przy budowie portu jachtowego oraz za wykonaną dokumentację techniczną, jak również z faktur, wystawionych w późniejszych terminach zgodnie z harmonogramem prac).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w związku z realizacją projektu, ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach za budowę portu, ponieważ powstałe efekty będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z treści powołanych przepisów art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.), wynika, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest. m.in.: tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada umożliwia dokonanie odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje inwestycję, w ramach której powstaną m.in.: port jachtowy, zaplecze techniczne portu, nowe hangary, basen jachtowy. Inwestycja po wybudowaniu zostanie oddana w dzierżawę spółce komunalnej ze 100% udziałem Gminy.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż o ile całość inwestycji powstałej w ramach realizacji ww. projektu zostanie oddana w dzierżawę spółce komunalnej (Gmina jest jedynym udziałowcem), tym samym inwestycja będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych (dzierżawa), Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl