ITPP1/443-1032a/09/MS - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT działalności schroniska dla zwierząt.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1032a/09/MS Możliwość opodatkowania podatkiem VAT działalności schroniska dla zwierząt.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez schronisko - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez schronisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 15 stycznia 2006 r. na podstawie uchwały Rady Miejskiej utworzono jednostkę budżetową "Schronisko dla zwierząt". Schronisko działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i zgodnie ze statutem. Swoją działalność statutową prowadzi na terenie Gminy. Przedmiotem działalności Schroniska jest przede wszystkim wykonywanie zadań z zakresu ochrony zdrowia zwierząt, a w szczególności:

1.

odławianie, przetrzymywanie psów porzuconych, zagubionych i zabłąkanych lub z innych przyczyn bezdomnych,

2.

zapewnienie opieki weterynaryjnej, leczenie psów przebywających w schronisku poprzez: szczepienie przeciwko wściekliźnie, poddanie zabiegom operacyjnym psów poszkodowanych miedzy innymi w wypadkach komunikacyjnych, poddanie sterylizacji suk i kastracji groźnych psów (celem zmniejszenia bezdomności),

3.

przeprowadzenie trwałego znakowania psów mikroprocesorem w celu szybszej identyfikacji,

4.

przekazywanie psów osobom zainteresowanym, które mogą zapewnić im godne warunki bytowania za symboliczną odpłatnością zgodnie z cennikiem zatwierdzonym przez Radę i Prezydenta Miasta. Przy przekazywaniu psów wystawiany jest wewnętrzny dokument KP (kasa przyjmie) i "umowa adopcyjna",

5.

współpraca z gminami położonymi w okolicy, które występują z prośbą o pomoc w odławianiu psów, które w wyniku zdarzeń losowych nie są zdolne do samodzielnej egzystencji. Po odłowieniu psy przewożone są do schroniska i przetrzymywane w schronisku do momentu znalezienia dla nich nowych opiekunów.

Za wykonywane czynności, pobierane są opłaty zgodnie obowiązującym cennikiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do czynności przekazywania psa zgodnie z cennikiem:

*

do "adopcji" (w celu zapewnienia im lepszego bytu, na podstawie dowodu wewnętrznego (KP), "umowy adopcji" i pisma "do osób adoptujących szczeniaki"),

*

bądź w przypadku zwrotu psa właścicielowi (na podstawie dokumentu KP i podpisanego "Zobowiązania"),

zastosowanie ma art. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, do czynności przekazywania za odpłatnością psów, celem zapewnienia im domu i opieki nie stosuje się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ czynności te nie są przedmiotem prawnie skutecznej umowy (art. 6 pkt 2). Działalność schroniska, nie stanowi konkurencji, ponieważ psy w schronisku "są pokrzywdzone przez los", a zadanie schroniska polega na organizowaniu wszelkiego rodzaju akcji w celu znalezienia osób chętnych do wzięcia psów znajdujących się w schronisku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając z kolei definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 tej ustawy, która obejmuje m.in. wszelkie rzeczy ruchome, należy uznać, że pod pojęciem tym mieszczą się również zwierzęta żywe. Tym samym, jeżeli przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, np. sprzedaży, są zwierzęta żywe, podlegają one opodatkowaniu.

Natomiast, jak wynika z treści art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Stosownie do ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców i usługodawców, w tym podatników pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uznanie osoby za podatnika w myśl ustawy, uzależnione jest od prowadzenia zdefiniowanej powyżej działalności gospodarczej, bowiem wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego tylko wtedy, gdy czynność ta została wykonana w ramach działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem skutecznie prawnej umowy.

Powołany przepis wyklucza opodatkowanie wszelkiego rodzaju czynności zabronionych, dotyczy to przede wszystkim czynów będących jednocześnie zabronionymi i karalnymi (tj. przestępstw i wykroczeń).

Należy wskazać, iż w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług czynności określone w cytowanym powyżej art. 5 ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca, w celu zapewnienia lepszego bytu psów przebywających w schronisku, przekazuje je osobom zainteresowanym, które mogą zapewnić im godne warunki bytowania. Przy przekazywaniu psów wystawiany jest wewnętrzny dokument KP (kasa przyjmie) i "umowa adopcyjna". Ponadto, w ramach świadczonych usług (również za odpłatnością), zwracane są właścicielom psy, które w różnych okolicznościach, trafiają do schroniska. Psy wydawane są na podstawie dokumentu KP i podpisanego "zobowiązania".

Za wykonywane czynności pobierane są opłaty zgodnie obowiązującym cennikiem.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż do opisanych wyżej czynności nie ma zastosowania wyłączenie, o którym w art. 6 pkt 2 ustawy, bowiem mieszczą się one w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług

W tym miejscu należy zwrócić również uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którą Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl