ITPP1/443-1029/14/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1029/14/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "R.".- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2014 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "R.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Ł. realizuje działalność statutową polegającą na prowadzeniu przedszkola niepublicznego pod nazwą "Małe przedszkole". W PKD jest to działalność sklasyfikowana w sekcji P-edukacja pod grupą 85.10.Z "wychowanie przedszkolne" oraz sekcja Q-Pomoc społeczna pod grupą 88.91.Z "opieka dzienna nad dziećmi". Zgodnie ze statutem zatwierdzonym przez Wydział Oświaty Stowarzyszenie realizuje zadania oświatowe. Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) w § 1 pkt 1 określają podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia określono cele wychowania przedszkolnego oraz zawarto wytyczne, w jakich obszarach należy wspomagać, wychowywać i kształcić dzieci, by te cele osiągnąć.

Obszary te obejmują:

1.

kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,

2.

kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,

3.

wspomaganie rozwoju mowy dzieci,

4.

wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,

5.

wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,

6.

wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,

7.

wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem,

8.

wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec,

9.

wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne,

10.

wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,

11.

pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,

12.

wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,

13.

wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,

14.

kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,

15.

wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

W ramach działalności Stowarzyszenia członkowie Zarządu piszą projekty, na pozyskanie środków między innymi na doposażenie przedszkola i placu zabaw. W styczniu 2014 r. Stowarzyszenie podjęło realizację zadań w ramach projektu: Radość zabawy-doposażenie placu zbaw dla Małego Przedszkola w Ł. Środki otrzymane w ramach tego projektu są przeznaczone na doposażenie placu zabaw służącego dzieciom uczęszczającym do "Małego Przedszkola".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Ł. ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od zakupów dokonywanych zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności Stowarzyszenie uważa, że świadczone usługi w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi w prowadzonym przez siebie przedszkolu - jednostce utworzonej i prowadzonej na zasadach określonych w przepisach ustawy o systemie oświaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przy czym dla usług w zakresie kształcenia i wychowania dzieci powyżej 3 lat zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Natomiast dla usług opieki nad dziećmi do 3 lat znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy. Mając na uwadze powyższe przepisy prawa, należy stwierdzić, że świadczone przez Stowarzyszenie usługi podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do usług świadczonych w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3, natomiast w odniesieniu do usług świadczonych w zakresie kształcenia i wychowania dzieci od 3 roku życia, to czynności te podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Ł. uważa, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ działalność Stowarzyszenia polegająca na prowadzeniu przedszkola podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt "R.". Realizowany projekt - jak wskazano we wniosku - nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem będzie służył wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że o ile projekt nie posłuży sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie kwestii będącej przedmiotem zapytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku, w szczególności podstawy do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług, bowiem nie były one przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl