ITPP1/443-1024/09/KM - Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego na potrzeby praktyki stomatologicznej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1024/09/KM Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego na potrzeby praktyki stomatologicznej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.) uzupełnionym w dniu 12 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT z tytułu inwestycji finansowanej dotacją z Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 12 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT z tytułu inwestycji finansowanej dotacją z Unii Europejskiego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (osoba fizyczna), prowadząc Specjalistyczną Praktykę Stomatologiczną, wykonuje usługi stomatologiczne (sklasyfikowane wg PKD-85) podlegające zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 9 załącznika nr 4 do ww. ustawy). Zamierza skorzystać z dotacji Unii Europejskiej do projektu pn.: "Wprowadzenie nowoczesnych usług stomatologicznych w Specjalistycznej Praktyce Stomatologicznej... poprzez inwestycje w zakup sprzętu medycznego" w okresie od dnia 2 października 2008 r. do 30 września 2009 r. Przedmiotem dofinansowania będzie zakup sprzętu do leczenia kanałowego, tj. mikroskop, unit stomatologiczny, urządzenie do wypełniania kanałów korzeniowych oraz zakup sprzętu do inplantacji, tj. narzędzia chirurgiczne, urządzenia do mieszania mas wyciskowych, stolik pod mikrosilnik chirurgiczny, mikrosilnik implantologiczny, przewód irygacji fizjodyspensera, kątnica chirurgiczna, urządzenie do wypełniania kanałów korzeniowych. Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Prowadząc działalność wyłącznie w zakresie usług stomatologicznych Wnioskodawca nie jest i nie będzie podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przedmiotowe dofinansowanie z Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. przyznane zostało w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, a otrzymane środki na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość zwrotu podatku VAT z tytułu ww. inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. m.in. gdy zakupy będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy, z którego wynika, że odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, którego następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym podatnikiem i nie wykonuje w ramach prowadzonej działalności żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny - zamierza realizować projekt, którego przedmiotem jest zakup aparatury i sprzętu medycznego do prowadzonej pracowni stomatologicznej. Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku (usługi medyczne), a więc aparatura medyczna zakupiona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl