ITPP1/443-1022/13/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1022/13/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży programów teatralnych sprzedawanych odrębnie od biletów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży programów teatralnych sprzedawanych odrębnie od biletów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest instytucją artystyczną, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez jej organizatora - wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406) oraz statutu nadanego przez organizatora. Statutowym celem Wnioskodawcy jest przygotowywanie i prezentowanie przedstawień teatralnych samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami kultury we własnej siedzibie i poza nią prezentowanie przedstawień gościnnych z Polski i z zagranicy, współpracę z innymi teatrami w kraju i za granicą w zakresie wymiany twórców, zespołów, przedstawień, itp.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie kultury, polegające na organizacji i wystawianiu spektakli teatralnych sprzedawanych w formie biletów, a także za opłatą zryczałtowaną. W zakresie wstępu na spektakle Wnioskodawca sprzedaje programy teatralne stanowiące rozszerzenie biletu o informacje dla widza o charakterze spektaklu, twórcach i realizatorach, obsadzie aktorskiej oraz o sponsorach wspierających działalność statutową Wnioskodawca. Sprzedaż programu stanowi usługę w zakresie wstępu na spektakl, program jest nierozerwalnie związany z artystyczną działalnością twórczą Wnioskodawcy, służy promocji i reklamie premier teatralnych, jest sprzedawany odrębnie od biletów wstępu na spektakl.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo stosując do sprzedaży programów teatralnych obniżoną stawkę podatkową VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż programów teatralnych winna być opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 8%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182 bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

* na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

* do obiektów kulturalnych.

Sprzedaż programów teatralnych jest ściśle związana z wystawieniem spektaklu, a co za tym idzie z zakupem biletu wstępu na ten spektakl.

Stawkę obniżoną Wnioskodawca stosuje zgodnie z interpretacją otrzymaną z Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 27 stycznia 2005 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 182 wymieniono - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych".

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 do ustawy wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie w art. 43 ust. 19 ustawy określone zostały usługi wyłączone z ww. zwolnienie m.in. w pkt 2 lit. a wskazano usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego. Z powyższych przepisów wynika zatem, iż usługi kulturalne w zakresie wstępu na widowiska artystyczne (tekst jedn.: spektakle, koncerty, przedstawienia itp.) zostały od dnia 1 stycznia 2011 r. objęte obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, że pojęcie "wstępu" rozumiane jako prawo do wejścia na dane widowisko artystyczne (spektakl teatralny) wiąże się zazwyczaj ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

W związku z tym, że świadczenie usług kulturalnych i rozrywkowych, wyłącznie w zakresie wstępu (sprzedaży biletów), podlega opodatkowaniu według stawki 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, to ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym świadczy usługę, o której mowa jest w poz. 182 ww. załącznika.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca będący teatrem dokonuje sprzedaży programów teatralnych, a co za tym idzie nie świadczy usługi, o której mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy. Należy bowiem zauważyć, że wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy wynagrodzenie (opłata) należne Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży programów teatralnych nie stanowi opłaty za wstęp na spektakl, gdyż taką opłatę Wnioskodawca pobiera odrębnie, w związku ze sprzedażą biletów. Wobec powyższego, do czynności opisanych we wniosku nie ma zastosowania obniżona stawka w wysokości 8%.

Na powyższą ocenę nie ma wpływu okoliczność, że program teatralny jest nierozerwalnie związany z artystyczną i literacką działalnością twórczą teatru/filharmonii i stanowi jeden z elementów działalności statutowej Wnioskodawcy, skoro prawo do zastosowania stawki 8%, na mocy ww. powołanego przepisu, odnosi się do usług kulturalnych i rozrywkowych, ale wyłącznie w zakresie wstępu. Natomiast, jak wyżej wskazano wynagrodzenie za dostawę programów teatralnych nie jest opłatą za wstęp, jest to opłata niezależna od ceny zakupu biletu (albowiem nie każdy widz nabywa program teatralny).

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Wskazać jednocześnie należy, iż podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%, przy czym zwolnienie od podatku VAT o charakterze przedmiotowym dot. usług kulturalnych przy spełnieniu przesłanek podmiotowych odnoszących się do usługodawcy zostało określone w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w odniesieniu do opisanych we wniosku usług polegających na sprzedaży programów teatralnych, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak też brak jest własnego stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi-tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl