ITPP1/443-1019/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1019/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 3 stycznia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zwrotu odliczonej kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 stycznia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zwrotu odliczonej kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

We wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2005 r. kupiła Pani kasę rejestrującą, za którą zapłaciła 1.401 zł. Kasa została ufiskalniona, jednakże okazało się, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Pani nie dotyczy. Napisała Pani informację do urzędu skarbowego i "została zwolniona z obowiązku używania kasy fiskalnej." Kasę przechowywała Pani w domu. W marcu 2013 r. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W międzyczasie przeszła Pani operację i długotrwałe leczenie onkologiczne, chemioterapię i radioterapię. W serwisie uruchomiono kasę, wymieniono akumulator. Zapłaciła Pani 280 zł zgodnie z fakturą. Kasa fiskalna od momentu uruchomienia, tj. od marca 2013 r. dwukrotnie się psuła. Serwisant tłumaczył ten fakt tym, że kasa wiele lat (2005-2013) była nieużywana. We wrześniu 2013 r. kiedy kasa popsuła się ponownie, serwisant stwierdził, że koszt jej naprawy równy jest wartości nabycia nowej kasy. Gwarancja się skończyła w 2006 r. Serwisant stwierdził, że po naprawie nie gwarantuje jej niezawodności, że usterka może się ponowić. Wobec tego zdecydowała się Pani nabyć nową kasę w kwocie 1.090 zł czego dowodem jest załączona faktura. W 2013 r. otrzymała Pani z urzędu skarbowego zwrot w kwoty 700 zł z tytułu zakupu kasy fiskalnej w 2005 r. Dokonano odczytu uszkodzonej kasy rejestrującej i zgłoszono ją do wyrejestrowania z ewidencji w urzędzie skarbowym. Drugą kasę zakupiono natychmiast. Dokonano fiskalizacji w urzędzie skarbowym i pracuje do dnia dzisiejszego.

Obecnie urząd skarbowy poinformował Panią, że prawdopodobnie musi pani zwrócić 700 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 3 stycznia 2014 r.:

Czy ma Pani obowiązek zwrotu odliczonej kwoty z tytułu zakupionej kasy rejestrującej.

Pani zdaniem, nie ma Pani obowiązku zwrotu odliczonej kwoty, ponieważ pierwsza kasa, za którą otrzymała Pani zwrot trzykrotnie się zepsuła. Koszt naprawy byłby równy kosztowi nowej kasy. Kupiła Pani nową kasę i działalności nie przerwała. Pierwszą kasę, zgodnie z prawem, wyrejestrowała Pani w urzędzie skarbowym po dokonaniu odczytu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak stanowi art. 111 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Z zapisu art. 111 ust. 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) wynika, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Na podstawie art. 111 ust. 7 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot;

2.

określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot;

3.

może określić inny, niż wymieniony w ust. 4, limit odliczeń dla kas o zastosowaniu specjalnym, które programowo, funkcjonalnie i konstrukcyjnie są zintegrowane z innymi urządzeniami, mając na uwadze koszty związane z ich nabyciem.

Ze złożonego wniosku wynika, że w marcu 2013 r. rozpoczęła Pani prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z powstaniem wobec Pani obowiązku w tym zakresie.

Ewidencję rozpoczęła Pani przy zastosowaniu kasy rejestrującej, którą nabyła i ufiskalniła w 2005 r. jednakże z uwagi na brak obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w okresie od 2005 r. do marca 2013 r. kasa ta nie była używana. Z tytułu zakupu tej kasy otrzymała Pani w 2013 r. zwrot kwoty 700 zł.

W związku z powtarzającymi się awariami kasy, których koszt sięgał wartości nowego urządzenia, zdecydowała Pani o nabyciu nowej kasy rejestrującej, a starą - po dokonaniu odczytu zgłosiła do wyrejestrowania we właściwym urzędzie skarbowym.

Odnosząc się do powyższego należy przede wszystkim wskazać, że z uwagi na brak zdefiniowania w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, terminu "zaprzestanie użytkowania", należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego (http://www.sjp.pwn.pl) wyraz "używać" oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie "zaprzestać" oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

Analiza powołanych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że bez względu na to, z jakich przyczyn nastąpi zaprzestanie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jeżeli nastąpiło to w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania - podatnik jest obowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup tej kasy.

Należy przy tym podkreślić, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej nie przewidują sytuacji wyłączających podatników z powyższego obowiązku nawet, gdy okoliczności zaprzestania używania kasy rejestrującej były niezależne od podatnika, jak np. awaria urządzenia.

W świetle powyższego, skoro jak wynika ze złożonego wniosku, od momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w 2013 r. do dnia, w którym z powodu awarii zaprzestano jej używania, a w konsekwencji dokonano wyrejestrowania z ewidencji urzędu skarbowego, nie upłynął okres trzech lat, to kwotę w wysokości 700 zł, którą urząd skarbowy zwrócił Pani z tytułu nabycia tej kasy, jest Pani obowiązana zwrócić, zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl