ITPP1/443-1016/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1016/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu 19 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej poniesienie wydatków w związku z realizacją projektu sfinansowanego z otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej poniesienie wydatków w związku z realizacją projektu sfinansowanego z otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład realizuje, jako zakład budżetowy, między innymi zadania związane z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków. Zakład realizował projekt pn. "Remont hydroforni ze stacją uzdatniania wody" w ramach działania 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego PROW na lata 2007-2013, zgodnie z umową z dnia 16 grudnia 2009 r. Na realizację powyższej inwestycji, Zakład otrzyma dotację z urzędu gminy na pokrycie kosztów niekwalifikowanych oraz 25% wartości kosztów kwalifikowanych. Na pozostałe 75% kosztów otrzymane zostanie dofinansowanie z urzędu marszałkowskiego (PROW). Wykonawca wyłoniony w ramach postępowania przetargowego zakończył już prace budowlane i wystawił fakturę, naliczając 22% podatek VAT.

W dniu 20 grudnia 2010 r. uzupełniono wniosek wskazując, że Zakład jest czynnym podatnikiem VAT, natomiast zakupy inwestycyjne są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można odliczyć podatek VAT należny od wystawionej faktury za wykonanie robót budowlanych, realizowanych w ramach inwestycji, na którą środki finansowe w całości pochodzą z dotacji urzędu gminy i urzędu marszałkowskiego oraz czy można tę fakturę ująć w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 w poz. 51 "wartość netto" i poz. 52 "podatek naliczony".

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z prowadzoną przez Zakład działalnością związaną z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków, Zakład otrzymuje zwrot podatku VAT, ponieważ Jego usługi są opodatkowane 7% podatkiem VAT (sprzedaż) (większość faktur otrzymywana jest z 22% podatkiem VAT - zakup). W związku z tym, Wnioskodawca uważa, że Zakład ma prawo do "odliczenia należnego podatku VAT" od otrzymanej faktury za wykonanie robót inwestycyjnych.

W dniu 20 grudnia 2010 r. uzupełniono zajęte w sprawie stanowisko poprzez Wskazanie, iż według Wnioskodawcy faktura powinna być wykazana w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133 (art. 99 ust. 1 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zakład, jako zakład budżetowy będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, realizując między innymi zadania związane z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków, realizował projekt pn. "Remont hydroforni ze stacją uzdatniania wody" w ramach działania 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego PROW na lata 2007-2013. Realizacja wskazanego projektu wiąże się z otrzymaniem przez Zakład dotacji z urzędu gminy na pokrycie kosztów niekwalifikowanych oraz 25% wartości kosztów kwalifikowanych. Z kolei, na pozostałe 75% kosztów otrzymane zostanie dofinansowanie z urzędu marszałkowskiego (PROW). Wykonawca zakończył prace budowlane i wystawił fakturę, naliczając 22% podatek VAT. Jak wskazano projekt związany jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro wydatki związane z realizowanym zadaniem związane są z czynnościami opodatkowanymi, to Zakładowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej poniesiony wydatek w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 wskazanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl