ITPP1/443-1014a/08/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1014a/08/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynagradzanych otrzymanymi premiami pieniężnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynagradzanych otrzymanymi premiami pieniężnymi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie zawartych umów handlowych dostawcy zapłacą Panu premię pieniężną naliczaną jako określony procent razy obroty netto w okresie rozliczeniowym. Przyznawana premia jest formą bonusu za dokonywanie zakupów określonych produktów u danego kontrahenta, a nie u innych, niezwiązanych umową dostawców oraz za terminowe dokonywanie płatności, a także formą pogłębiania współpracy (ma służyć intensyfikacji sprzedaży). Wysokość premii uzależniona jest od poziomu dokonywanych zakupów i nie jest związana z konkretną transakcją. W wielu przypadkach umowa ustna obejmuje konieczność odebrania towaru własnym transportem. Premia wypłacana jest na podstawie faktury VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż umowa zawiera progi procentowe, a więc im wyższy poziom obrotów jest osiągnięty w okresie rozliczeniowym, tym wyższy poziom procentowy premii przysługuje dla nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy otrzymywana począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. od kontrahentów premia jest opodatkowana podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy udzielone przez dostawców premie podlegają opodatkowaniu, w związku z powyższym Pana firma może wystawić fakturę VAT ze stawką VAT, a dostawca przyjąć fakturę i "rozliczyć udzieloną premię". Premie służą kształtowaniu wzajemnych relacji i nie są związane z konkretną transakcją, zatem w myśl przepisów dochodzi do świadczenia usługi "zobowiązania zaciągniętego w umowie pomiędzy stronami". Powołano się w tym miejscu na interpretację indywidualną z dnia 18 kwietnia 2008 r. ILPP2/443-74/08-2/MR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymuje Pan od dostawców premie pieniężne w zamian za zobowiązanie się do nabycia u danego kontrahenta w określonym czasie wskazanych produktów i towarów za określoną - zgodnie z umową - wartość oraz terminowego dokonywania płatności. Przyznawane premie są formą pogłębiania współpracy i mają służyć intensyfikacji sprzedaży. Oznacza to, że świadczy Pan na rzecz swoich kontrahentów odpłatne usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, a więc dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

Wypłata dla Pana premii pieniężnej z uwagi na to, iż - jak wskazano we wniosku - nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, jest w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług wynagrodzeniem za usługę, które podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych stawką VAT 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że wypłata ta nie stanowi, po stronie kontrahentów Pana jako wypłacających premię czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Obowiązek ten powstaje natomiast po stronie podmiotu otrzymującego premię.

Zatem w tym przypadku wskazać należy, że działania Pana polegające na terminowym dokonywaniu płatności oraz realizacji określonego poziomu obrotów mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii uwarunkowanej od przekroczenia zawartych w umowie "progów procentowych". Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy zatem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, należy traktować jako świadczenie przez Pana - otrzymującego premie pieniężne - usługi, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Dla wypełnienia dyspozycji art. 106 ust. 1 ww. ustawy powinien Pan, będący podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15, udokumentować fakt otrzymania premii pieniężnej wystawiając fakturę VAT. Obowiązek odprowadzania podatku VAT należnego w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz dostawcy ciąży na odbiorcy otrzymującym premię.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl