ITPP1/443-1012/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1012/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital działa, jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej świadczy usługi medyczne.

W dniu 28 października 2009 r. podpisał umowę na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn.:"...", w ramach programu RPO X i X na lata 2007-2013. Projekt jest finansowany w 85% ze środków EFRR, a w 15% ze środków własnych. Realizowany projekt ma na celu wdrożenie mechanizmów poprawiających bezpieczeństwo danych gromadzonych w szpitalu i informacji przesyłanych w sieci oraz wdrożenie systemu zarządzania kolejkowaniem pacjentów poprzez:

1.

Wdrożenie systemu uwierzytelniania w oparciu o karty inteligentne.

2.

Wdrożenie obsługi terminali na bazie usługi RDP (Remote Desktop Connection na bazie Usług Terminalowych systemu Microsoft Windows Server).

3.

Wdrożenie systemu obsługi elektronicznej skrzynki podawczej na zasadzie outsourcingu.

4.

Wdrożenie systemu kolejkowania pacjentów.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Szpital złożył pisemne oświadczenie, iż zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób, w całości bądź w części, poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. Szpital jest podatnikiem wykonującym usługi zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1, pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W 2010 r. (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła: 137.019.690 zł, w tym:

* świadczenie usług zwolnionych od podatku: 134.407.984 zł;

* świadczenie usług opodatkowanych stawką 7% i 22%: 2.611.706 zł;

W 2011 r. (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła: 157.282.373 zł, w tym:

* świadczenie usług zwolnionych od podatku 153.949.588 zł;

* świadczenie usług opodatkowanych stawką 5%, 8% i 23%: 3.002.757 zł;

* świadczenie usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca: 330.028 zł

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, istnieje możliwość odzyskania przez Szpital podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podatnikowi, który korzysta z ustawowego zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT o kwotę podatku naliczonego. W związku z przyznanym Szpitalowi dofinansowaniem ze środków EFRR w ramach RPO X i X na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "..." Szpital nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu, jako wydatek kwalifikowany. Usługi w zakresie opieki medycznej są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy i dlatego Szpital nie może odliczyć podatku naliczonego, który w efekcie zwiększa koszt zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Szpital realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pn. "...". Jak wskazano we wniosku, Szpital wykonuje usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem treść wniosku nie wskazuje, że wydatki związane z przedmiotowym projektem mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl