ITPP1/443-1009/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1009/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Gmina realizuje przedsięwzięcie, którego celem jest opracowanie i wdrożenie systemu do komunikacji pomiędzy placówkami oświatowymi miasta, a Gminą Miastem na Prawach Powiatu. System ma zapewnić przesyłanie przez jednostki oświatowe danych niezbędnych do realizacji zadań przez Wydział Edukacji Gminy Miasta. Dodatkowym celem planowanej inwestycji, realizowanym równolegle, będzie wprowadzenie możliwości zarządzania informacją poprzez wdrożenie Elektronicznego Obiegu Dokumentów (EOD) pomiędzy wszystkimi placówkami oświatowymi Gminy, jak również pomiędzy placówkami oświatowymi a Gminą Miastem. Wydatki niekwalifikowane nie występują. Przedmiot projektu obejmuje:

1.

rdzeń systemu stanowić będzie serwerownia świadcząca usługi i gromadząca dane,

2.

na potrzeby gromadzenia i udostępniania danych i usług zostaną zakupione serwery dedykowane dla wszystkich wraz z serwerami zabezpieczającymi - 4 szt.,

3.

ze względu na bezpieczeństwo, wydajność i ilość gromadzonych danych zaplanowano zakup macierzy dyskowej dla serwera danych i serwera usług - 2+1 szt.,

4.

każda podłączana jednostka będzie miała 4 podłączenia z siecią szerokopasmową za pomocą bezpiecznych protokołów VLAN lub VPN,

5.

każda instytucja zostanie wyposażona w 3 podpisy elektroniczne kwalifikowane, niezbędne do sygnowania dokumentów w formie elektronicznej,

6.

każda lokalizacja zostanie wyposażona w jeden zestaw komputerowy (69+1 Wydział Edukacji),

7.

serwer gromadzący dane musi posiadać rozwiązanie sprzętowo-programowe umożliwiające przenoszenie danych z ESIP oraz wprowadzanie danych do ESIP,

8.

na serwerze usług uruchomione zostaną następujące usługi:

* rekrutacja do przedszkoli - transakcja,

* rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych - transakcja,

* obwody szkół podstawowych - dwustronna interakcja,

* obwody szkół gimnazjalnych - dwustronna interakcja,

* dzienniki elektroniczne, świadectwa - transakcja,

* obowiązek szkolny - informacja,

* stypendia szkolne - interakcja,

* portal informacyjny z e-learning - dwustronna interakcja,

* biblioteka - transakcja.

Oprogramowanie świadczące usługi opierać się ma na architekturze wielowarstwowej i wykorzystywać relacyjną bazę danych. Interfejs wykonany zostanie w języku polskim i będzie pracować w środowisku przeglądarek internetowych. Oprogramowanie świadczące usługi pobierać będzie dane z serwera danych oraz dostarczać dane na serwer usług. Przetwarzanie większości zasobów odbywać się ma po stronie serwera danych. Serwer usług ma być bramą, interfejsem dla społeczeństwa. Serwer danych jest kluczowym dla przedsięwzięcia ze względu na jego rolę integratora danych i przekazywania wynikowych form dla serwera usług. Do każdej z zainstalowanych na serwerze aplikacji, wgląd lub możliwości edycyjne mają mieć wszystkie instytucje oświatowe oraz Wydział Edukacji, w ramach przydzielonych uprawnień. Na serwerze znajdować się ma oprogramowanie umożliwiające prowadzenie Elektronicznej Księgi Uczniów, która powiązana ma być z ESIP w zakresie pobierania informacji z Ewidencji Ludności oraz powiązana ma być z Elektronicznym Obiegiem Dokumentów i Elektroniczną Księgą Ewidencji. Na serwerze znajdować się ma oprogramowanie umożliwiające Elektroniczny Obieg Dokumentów. Elektroniczny Obieg Dokumentów umożliwiać ma przedstawicielom instytucji edukacyjnych wymienianie się informacjami, dotyczącymi zagadnień realizowanych na potrzeby e-usług.

W 2010 r. zakupiono 4 serwery, uruchomiona zostanie platforma GIS oraz 3 systemy archiwizacji danych, uruchomionych zostanie 9 usług online na wszystkich poziomach oraz 1 portal o funkcjonalności umożliwiającej kontakt online obywatela z urzędem. Każda instytucja zostanie wyposażona w 3 podpisy elektroniczne kwalifikowane oraz w jeden zestaw komputerowy. W skład zestawu wchodzić ma komputer, monitor, klawiatura, mysz, urządzenie wielofunkcyjne (skaner, drukarka, kopiarka), podtrzymywanie napięcia (UPS). Łącznie zostanie zakupionych 70 zestawów.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi, Gmina Miasto nie będzie uzyskiwała profitów, związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu wykorzystana będzie w celach dydaktycznych i administracyjnych, a nie osiągnięcia zysku. Celem przedsięwzięcia jest opracowanie i wdrożenie systemu do komunikacji pomiędzy placówkami oświatowymi miasta, a Urzędem Miasta oraz uczniami i rodzicami. System ma zapewnić przesyłanie przez jednostki oświatowe danych niezbędnych do realizacji zadań przez Wydział Edukacji UM oraz świadczyć usługi administracyjne online.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiona kwota podatku naliczonego nie będzie możliwa do odliczenia przez Beneficjenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT rozliczony zgodnie z realizacją projektu w całości nie będzie możliwy do odzyskania, gdyż jest kosztem kwalifikowalnym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższe kwestie regulują odpowiednio przepisy rozdziału 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649)

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcie, którego celem jest opracowanie i wdrożenie systemu do komunikacji pomiędzy placówkami oświatowymi miasta, a Gminą Miastem na Prawach Powiatu. Wdrażany system ma zapewnić przesyłanie przez jednostki oświatowe danych niezbędnych do realizacji zadań przez Wydział Edukacji Gminy Miasta. Równolegle realizowanym celem planowanej inwestycji, będzie wprowadzenie możliwości zarządzania informacją poprzez wdrożenie Elektronicznego Obiegu Dokumentów (EOD) pomiędzy wszystkimi placówkami oświatowymi Gminy, jak również pomiędzy placówkami oświatowymi a Wnioskodawcą.

Jak wskazano, projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał profitów, związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu wykorzystana będzie w celach dydaktycznych i administracyjnych, a nie osiągnięcia zysku. System ma zapewnić przesyłanie przez jednostki oświatowe danych niezbędnych do realizacji zadań przez Wydział Edukacji UM oraz świadczyć usługi administracyjne online.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowego projektu, bowiem nie będzie on służył czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego w związku poniesionymi wydatkami, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ww. rozporządzeniach.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl