ITPP1/443-1002/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1002/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2010 r. (data wpływu 14 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek niezabudowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będąc spółką jawną prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. obrotu nieruchomościami. W dniu 17 września 2010 r. aktem notarialnym dokonał zakupu nieruchomości, obejmującej działki nr 124/1 o pow. 0,2999 ha i nr 124/2 o pow. 3,7781 ha położonej we wsi L., gmina K. Nieruchomość ta nie jest zabudowana. W ewidencji gruntów działka nr 124/1 oznaczona jest symbolem R IV b, zaś działka nr 124/2 oznaczona jest symbolem R IVb i R V. Przedmiotowa nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Z treści aktu notarialnego wynika, że dla działek nr 124/1 i nr 124/2 zlokalizowanych w obrębie L., w gminie K. nie istnieje ważny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Obowiązuje natomiast stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy stanowiące, że przedmiotowe działki położone są na terenach rolnych. Ponadto notariusz, jako "płatnik" podatku od czynności cywilnoprawnych, powołując się na przepis art. 9 pkt 2 ppkt a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych nie pobrał podatku z uwagi na fakt, iż w dniu dokonania czynności, nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne. Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży wcześniej nabytej nieruchomości rolnej (gospodarstwo rolne), nie dokonując zmian jej przeznaczenia, w tym także jakichkolwiek podziałów. Nabywcą gospodarstwa rolnego nie będzie podmiot gospodarczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy obrót uzyskany ze sprzedaży nieruchomości rolnej (gospodarstwa rolnego) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z normą prawną art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług od podatku zwolnione są dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Ustawodawca nie sprecyzował, na jakiej podstawie należy oceniać, czy teren jest niezabudowany oraz czy nie jest przeznaczony pod zabudowę. Jednakże w praktyce orzeczniczej polskich sądów administracyjnych zwraca się uwagę, że fakt zabudowania gruntu lub też jego przeznaczenia pod zabudowę należy oceniać na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W przypadku jego braku o takim przeznaczeniu gruntu może decydować studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (na co wskazał Minister Finansów w wydanej w dniu 28 września 2009 r. odpowiedzi na interpelację poselską). Skoro więc dla działek nr 124/1 i 124/2, zlokalizowanych w gminie nie istnieje ważny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego należy odwołać się do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy stanowi, że przedmiotowe działki położone są na terenach rolnych. Zatem w sytuacji, kiedy z obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynika, że działki, stanowiące nieruchomość rolną - gospodarstwo rolne są niezabudowane i nie zostały przeznaczone pod zabudowę, to ich sprzedaż będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl