ITPP/443-1317/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP/443-1317/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.), uzupełnionym w dniach 22 listopada i 1 grudnia 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatki naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 22 listopada i 1 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatki naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Oś 6 - Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.2 - Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.1 - Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, beneficjent, dla którego podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, zobowiązany jest przedkładać w instytucji zarządzającej PROW na lata 2007-2013 informację o braku możliwości odliczenia podatku naliczonego. Termin realizacji projektu przewidziany jest od 15 marca 2010 r. do 30 marca 2012 r. Przedmiotem projektu jest modernizacja systemu grzewczego z zastosowaniem OZE w budynku użyteczności publicznej o funkcji edukacyjno-ekologicznej, t.j. przyszłego ośrodka edukacji ekologicznej wraz z zagospodarowaniem terenu. Powiat realizuje projekt wspólnie z patronem projektu - Gminą na podstawie podpisanego z Gminą porozumienia, zgodnie z którym Gmina jako partner projektu zobowiązała się do zabezpieczenia wkładu finansowego na realizację przedsięwzięcia. Gmina podjęła uchwałę w sprawie przekazania Powiatowi pomocy finansowej w formie dotacji. Właścicielem infrastruktury będącej przedmiotem projektu jest Powiat wspólnie z ww. Gminą. Obiekt użytkuje Fundacja - organizacja pozarządowa - na podstawie umowy użyczenia (umowa zawarta na okres 20 lat), z wykorzystaniem na cele związane z prowadzeniem działalności w ramach zadań statutowych Fundacji oraz biblioteki i Izby Pamięci. Oddanie przedmiotowego obiektu w użytkowanie Fundacji nastąpiło w związku z wykonywaniem zadań własnych Powiatu w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska. Rzeczowe efekty realizacji projektu będą stanowiły własność Powiatu i Gminy. Po zakończeniu realizacji inwestycji za finansowanie funkcjonowania obiektu odpowiedzialna będzie Fundacja, jako użytkownik obiektu. Jako nabywca na fakturach zakupu figuruje Starostwo Powiatowe, które jest płatnikiem tych faktur. W związku z realizacją wspólnnej inwestycji nie będą dokonywane refaktury na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż poniesione w tym zakresie wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 powołanej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd (art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy).

W myśl art. 26 ust. 2 cytowanej ustawy, w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą do wykonywania zadań powiatu oraz do jego obsługi techniczno-organizacyjnej. Starostwo, działając w imieniu powiatu, realizuje jego zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma wyłącznie powiat.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Powiat wraz z Gminą realizuje projekt współfinansowany z funduszy unijnych, w ramach którego zostanie przeprowadzona modernizacja systemu grzewczego budynku użyteczności publicznej. Przedmiotowy budynek jest współwłasnością Powiatu i Gminy. Faktury zakupu w związku z realizacją projektu są wystawiane na Starostwo. Starostwo nie refakturuje poniesionych wydatków na Gminę. W realizację projektu Gmina przekazuje wkład własny w formie dotacji. Budynek jest przekazany Fundacji do używania na podstawie umowy użyczenia, zawartej na okres 20 lat i służy na cele statutowe Fundacji oraz prowadzeniu biblioteki i Izby Pamięci. Oddanie przedmiotowego budynku dla ww. instytucji jest związane z wykonywaniem zadań publicznych Powiatu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - przedmiotowy budynek nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej (będzie oddany w użyczenie w związku z realizacją zadań o charakterze publicznym), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rozliczenia kosztów realizacji inwestycji z Gminą, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie zadano pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl